Sunday, December 29, 2013

Menjadi Sebelum Mencari

Assalamualaikum wbt :)

selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, sahabat2 baginda, doa buat para sahabat dan ibu bapa serta diri sendiri yang penuh dosa dan hina. mencuri sedikit waktu untuk menulis bicara sederhana yang terlintas difikiran namun tidak terluah dengan kata-kata. kerana malu, saya sorokkan. keran masih lagi cetek ilmu saya mula mencari dan kerana perjalanan itu rahsia Allah, saya belajar mendekatkan diri dengan Allah. Bissmillahirrahmanirrahim, tiada kata sehebat Lailaha Illaallah.. seberat manapun timbangan yang dibandingkan, pasti kalimah itu jauh lebih berat, Allahu Akbar. 

Disebalik senyuman, adakala tersimpan pelbagai persoalan. kerana saya jua wanita. cuba menepis kerana belum bersedia untuk memikirkannya. namun satu sudut bertanya, " sampai bila berdiam, belajarlah untuk bersedia" .. Ya, belajar.. kerana proses ini jua menentu jalan ke syurga. satu saat saya mengambil ruang untuk muhasabah diri. "Andai satu hari nanti mendirikan bait muslim" .. jauh dari sudut hati terasa belum layak untuk memikirkannya. apatah lagi dalam kondisi sekarang yang bukan waktu yang sesuai untuk saya memikirkannya.,. menolak, kian menolak namun cuba tarik nafas dan matangkan fikiran. saya melihat perjalanan untuk ke pertukaran status itu bukan perkara yang mudah dan jalan yang senang. apatah lagi dengan diri yang serba kekurangan. belum layak untuk mentadbir sebuah masjid Allah. Malu pada diri saat memikirkan banyak perkara perlu saya belajar terutamanya aspek agama. 

Membelek-belek artikel mengenai punca-punca penceraian, tips untuk menjadi ibu dan isteri yang solehah, cara membimbing anak-anak kecil, keluarga bahagia.. Apakah itu dinamakan bersedia? NO, itu hanya sekadar proses awal untuk kita belajar. bukan bermakna saat hampirnya perkahwinan baru kita mula nak meneliti perkara-perkara ini. Allah sedang memberi masa untuk kita sama-sama meneliti dan belajar, manfaati masa. Usah terburu-buru dalam membuat keputusan, keran ianya satu perkara yang cukup besar yang perlu kita laksanakan. andai hanya keindahan yang difikir, saya risau bila ditimpa ujian kita semua tidak mampu menerima takdir Ilahi. Mashaallah.

Saya sering beniat untuk berkahwin awal, kerana apa? kerana hati ini mudah dicucuk kata-kata syaitan laknatullah. niatlah untuk berkahwin awal sahabat, kerana ia juga salah satu tarbiyyah jiwa untuk kita berusaha mengelakkan diri daripada melakukan maksiat. bila dua hati bertemu cinta, segalanya terasa indah. itu kerana syaitan yang menampakkannya indah. Nauzubillah.. Sering menasihati diri, belajar untuk menjadi wanita yang mahal, biar ego kita tinggi kerana kita wanita hatinya bukan mampu dibelah 4 seperti lelaki. setia kita Insyaallah pada yang satu, iaitu suami yang soleh. Niat saya itu bukan sahaja, kerana saya jua bermatlamat. saya jua ingin membantu sahabat-sahabat yang lain untuk berbait muslim melalui orang tengah. andai Allah memberi peluang saya teringin membantu. Tetapi, perjuangan ini perlu saya mulakan dengan diri yang hina ini terlebih dahulu, Insyaallah, memilih untuk menggunakan cara sebegini. Biar secara zahir tidak pernah mengenali secara mendalam. Namun Allah itu Maha Adil kekurangan itu ditampung dengan kelebihan.

Berusaha menjadi yang solehah? Allahu Akbar, belum lagi .. belum lagi. apakah tidak layak untuk saya memiliki yang soleh? Insyaallah, Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Suatu ketika pasti bertemu. Secara jujur saya cukup segan untuk berbicara hal sebegini, bukan kerana saya tidak serius dan tidak memikirkan kehidupan di masa hadapan, namun kerana malu dengan diri yang serba kekurangan saya menunduk dan mendiamkan diri. Wanita mana tidak mahu ada pendamping yang melindungi dirinya? hero yang boleh menemaninya dikala susah dan senang. soulmate yang boleh menjadi pendengar setia bicara leterannya, perwira yang mampu mengajaknya berjuang bersama dalam keberlangsungan dakwah dan seorang lelaki yang halal untuknya memperolehi keberkatan doa dan keredhaan jalan ke syurga. Pasti mahu, saya mahu dan saya sering memujuk hati, " Mungkin masa ini belum sesuai, Allah sedang persiapkan hari bahagia itu".. Namun satu pesanan pada diri, siapapun dihadapan itu kelak Insyaallah bakal memimpin keluarga dengan baik.

Setiap kali mendengar perkhabaran baik walimatul urus sahabat-sahabat, hati ini melayangkan sekeping doa untuknya dan untuk diriku. semoga saya juga mampu menjadi seperti mereka. HALAL. sekarang ini, ruang dan masa Allah berikan untuk saya berusaha MENJADI SEBELUM MENCARI. mohon doa daripada semua sahabat, semoga roh islam itu sentiasa meresap dalam jiwa hina ini, dan Allah memberi ruang untuk kita sama-sama muhasabah diri. Usah mengeluh, hal ini Allah dah rancang. seketika saya ingin mengajak kalian berfikir mengenai sesuatu perkara, semoga membuka minda.

" ketika Allah turunkan bencana, tidak ramai yang bertaubat kerana fikir itu hanya balasan Allah untuk hambaNYA yang melakukan dosa besar, Ketika Allah memberi sejuta kebahagian kita terlupa untuk bersyukur kerana kita merasakan kegembiraan itu tidak akan Allah tarik kerana kita berada dizon selesa, Ketika Allah turunkan musibah kita menyalahkan takdir kerana kita beranggapan kita sudah berusaha sehabis kita tanpa kita fikir sebenarnya Allah sudah menyediakan apa yang kita perlu berbanding apa yang kita mahu" (Asmalini Ashri, 2013)

Tiada kata selain nasihat hati sebagai tarbiyyah dan santapan jiwa, tatkala resah memikirkn perjalanan hidup rajin-rajinkan dan ringan-ringankan tangan untuk membelek Kalam Allah sebagai penawar hati. kerana disetiap persoalan kita, jawapannya telah Allah sediakan didalam sebuah kitab iaitu AL-QURAN. andai perjuangan ini mudah, pasti ramai yang merelakan diri untuk bertempur. tetapi perjuangan ini hanya untuk orang yang dipilih Allah kerana ia sukar dan ganjarannya mahal. semoga kita menjadi salah seorang daripada syahid perjuang yang disebut penduduk langit dan bumi kelak :)

Akhir kata, bicara ini sekadar secebis lontaran fikiran, Tiada yang lebih hebat perancanganya melainkan Allah. serahkan diri pada YANG ESA, selamat dirimu. dari api neraka dan berjalan ke syurga. 

Assalamualaikum wbt :)


Wednesday, December 25, 2013

saya akan merindui detik bersama Kalian sahabat :)

Perjuangan :)

Bissmillahirrahmanirrahim..

Bangunlah wahai manusia yang masih lena tidur, masih asyik berehat, masih khusyuk melakukan maksiat. bangkitlah menegakkan syiar islam, bangkitlah berjuang. tugas kau disini bukan untuk bersahaja, tapi bermatlamat. carilah jawapan kenapa Allah turunkan kau ke dunia ini,.. carilah jawapan itu. :)

Alhamdulillah, diberi nikmat iman, islam dan ihsan.. mampu berdiri dengan sihat. menarik nafas panjang, ternyata hari-hari yang dilalui kian mencabar. terasa bagai kaki lemah untuk bergerak. kenapa? kerana masa kian mencembuirui aku untuk berada dizon selesa seperti kalian. tatkala aku mengambil masa untuk muhasabah diri ( selalunya waktu sebelum tidur) pasti aku menitiskan airmata. kenapa? kerana aku belum cukup hebat dalam berjuang. siapa aku hendak dibandingkan dengan mereka yang jauh lebih hebat?? aku tidak sama sekali. Orang yang memegang amanah, bukan bermakna dia adalah yang terbaik diantara yang ada, tetapi itu sebenarnya ujian buat mereka. ujian samaada lebih dekat dengan Allah ataupun sebaliknya. Seketika aku berhubung dengan naqibahku, untuk mendapatkan serba sedikit nasihat, lalu naqibahku mengatakan "hanya orang yang berada ditempat itu sahaja mampu merasai bagaimana mereka melaksanakan amanah itu, sedang yang lain tidak mampu memahami"


Maha Suci Allah yang menggerakkan hati-hati manusia, tatkala aku "penat" dalam berkejaran, Allah tiupkan tenaga supaya aku mengerti akan landasan perjuangan ini. Ya, kami berdiri kerana kami faham fikrah perjuangan. kami diajar, dan kami dibentuk. Mashaallah, indahnya ukhwah ini. indah... mencari bait-bait kata tafsir al-quran untuk dijadikan semangat dalam perjuangan, ternyata Allah menjaga diri ini. semangat sungguh bila nak bekerja, macam minum suplement pulak ,, hehe,. tapi, itulah.. apa-apapun kita kena jelas fikrah, kena tahu kenapa kita ditempatkan disitu. walaupun 24hours kian diisi dengan pelbagai program, insyaallah.. saya harapkan program2 itu mampu mendekatkan diri kepada Allah. Niat saya satu.. mati syahid dalam perjuangan.


hari-hari dilalui kian membawa 1001 cerita. pelbagai cerita.. ada yang gembira,sedih dan bercampur. Alhamdulillah, sesi kali ini saya bertanding di kerusi MPP.. Dan diberi peluang oleh Allah untuk mentadbir Universiti. Allah, cukup besar amanah ini, menitis airmata saat diumumkan layak memegang kerusi MPP. bukan bangga, namun dibarisan kami sudah diajar untuk berjuang dan melangkah kehadapan...amanah ini cukup besar,... Insyaallah akan diperjuangkan dengan sebaik mungkin .

selepas diumumkan maka bermula episod baru kehidupan, Ya berbeza.. mmg berbeza. dulu kebudak2kan.. sekarang saya harus matang memikirkan pelbagai perkara. bukan hal diri saya sahaja, malah semua. kerana ustaz selalu ingtkan 4 golongan pemimpin yang akan disoal oleh Allah diakhirat.. terngiang2 .. tertunduk malu dan insaf memikirkannya... tidak mengapa tiada rehat, kerana yakinlah rehat yang paling berkesan ade diakhirat sana. itula yang menjadi semangat kepada kami untuk melangkah.

melihat kepada takwim tahun hadapan.. Allah, ternyata tiada ruang untuk melakukan aktiviti lain melainkan focus untuk program di universiti. Memandangkan saya memegang dua jawatan MPP dan MMK maka saya perlu lebih bijak membahagikan masa utuk run program bagi kedua-duanya. Insyaallah tahun dpn juga praktikal, xsabarnya.. kena susun jadual betul-betul supaya selari dan mampu diikuti .. semoga diredhai jalan jihad ini.

Terima Kasih Allah atas pertolonganMU, dan jadikan kami hambaMU yang sentiasa berusaha untuk terus melangkah, Insyaallah saya kuat, saya mampu, dan saya adalah pemimpin. ^_____^

fi akhiri kalam, semoga Allah jua menjaga kalian.. :)




Sunday, December 15, 2013

Dia Ahmad Ammar :)

Bissmillahirrahmanirrahim..

jari-jemari melihat ramai yang mengepost mengenai satu kisah pemuda yang ana sendiri tidak kenali, mula-mula ana tak endahkan sebab ana takde masa nak membaca time tu. then, hati ni asyik tertanya-tanya. siapa Ahmad Ammar ni? take time, saya pun mula membaca dari satu kisah ke satu kisah. Allahuakbar, menitis airmata.. hati ini bagai disapa sesuatu, rasa apakah ini? ya aku cemburu.. Allah aku cemburu kepada insan yang bernama Ahmad Ammar. pemergiannya khusnul khatimah, ana mula melihat perkembangan ceritanya melalui cerita-cerita yang ditulis oleh ibunya dan sahabat2nya jua. Ternyata Ahmad Ammar bukan calang-calang orang. Hebat. Mashaallah, beruntung ibunya memiliki anak sebaik beliau, yang hidupnya sentiasa berbakt pada islam.

ana membuka page Fb Ahmad Ammar, dan ternyata ramai yang sedih dan bangga dengan beliau. Usianya baru sahaja 20tahun, namun pemergiannya dihabisi dengan syahid bertemu Allah.. Namun aku? bagaimana pengakhiranku Allah? Sebaris nama yg sebelum ini tidak diketahui penduduk bumi, namun Allah angkat namanya setelah pemergiannya. Ya, dia cukup istimewa. dihati ana, ana merasakan bagai sudah lama mengenali as-syahid Ammar ni. rasa bagai mahu bertemu beliau, namun Allah sudah kenalkan kami melalui cerita2 yang ditulis. Subhanaallah... 

ketika ana melihat tribute ammar, menitis airmata jua.. mana tidaknya, bukan rakyat Malaysia sahaja yg mengagumi Ammar, tapi seluruh dunia. Turki terutamanya.. dimana jasad disemadikan di turki. Ana melihat wajah kedua ibu bapanya, cukup tenang. Ya ...ibu mana tidak gembira setelah mendengar perkhabaran syahid si anak. terasa skit melahirkan dan penat membesarkan itu terbayar. ketika ana lemah dalam perjuangan, kata2 ammar menjadi penguat semngat ana.. " kita berjuang letih didunia, sebab nak rehat diakhirat".. terus bersemangat utk melakukan hal-hal yang lain. dia syahid kerana dia syg kan islam dan memberi tubuh badannya pada perjuangan.. namun aku?? selalu bertanya hal ini. ana ingin jua sepertinya.. syahid.. syahid.

andai Ahmad ammar ini mampu menggongcangkan dunia, ana harap bakal ada ahmad ammar yg lain. Insyaallah, ana jua ingin melahirkan Ammar utk islam .. Semoga jalan hidup Ammar akan datang diakhiri dgn syahid jua. Kuatkan hati, pandang ke hadapan.. tugas kita utk berjuang belum selesai, hidup ni adalah utk berjuang. Bukan bersenang-lenang. Berlapang dada, kerana kita bakal mendidik mujahid/mujahidah akan datang :)

Siru' ala barakatillah... takbir..!

Thursday, October 24, 2013

dahulunya saya bukanlah BUDAK MASJID.

berkopiah,
berkain plekat,
beserban,
berjubah,
tunduk pandangan,
bertudung labuh,
berstokin,
pakaian tak ketat,
muka suci je...

itulah antara apa yang aku fikirkan kat budak-budak masjid kampus aku. aku hanyalah mamat berselipar jepun, jeans, t-shirt suku sukuan mana layak nak masuk masjid. Tanggapan aku terhadap diriku cukup menjawab persoalan kenapa aku tidak layak untuk bersama mereka. Aku berbeza dengan mereka. sucinya wajah mereka tatkala dipandang, sedangkan aku rambut tajam bak pisau, bercakap dengan kawan-kawan rapat juga menggunakan perkataan yang kasar-kasar. sungguh aku merasakan diri aku ini tidak layak menjadi seperti mereka.

" amirul, kau xde kelas ke? jom petang ni kita iftar"

hatiku terasa bagai dicucuk sembilu.. IFTAR? ape ke benda pula benda ni. mengikut kefahaman aku, iftar tu berbuka puasa beramai-ramai. sengaja aku tidak bertanya, takut dikatakan jahil. Ya, silap aku. malu bertanya sesat lah jawabnya. tapi, kalau jwapn yg aku teka tu benar, bermakna iftar tu mesti buat macam kat masjid, yang selalunya org berkopiah, org yg solat berjemaah dan awal waktu di masjid dan yang paling penting orang yang baik-baik. aku hanya membalas perlawaan kawan aku dengan menyatakan bahawa aku ada kelas malam, padahal aku berbohong. sebenarnya AKU MALU. kerana aku bukan seperti mereka.

ketika aku dalam perjalanan untuk ke kelas, aku melalui masjid. lalu aku disapa oleh coursemate aku, Muhammad.

" am, kau nak pegi mana?"

"kelas la.. kau ingat aku saja2 pakai smart2 macam ni".. sambil gelak.

"owh.. baiklah, hati-hati dalam perjalanan.. malam ni jom jemaah sesama, ada solat hajat untuk exam nanti"

" insyaallah.."

aku menyalami tangan sahabatku Muhammad. pelawaannya tadi aku sematkan didalam tentatif memori otakku. hatiku terdetik untuk pergi. apakah ini hidayah Allah? berlalu aku dengan senyuman, rasa bagai saudara baru. aku pernah mendengar cakap-cakap belakang kawan-kawanku. kata mereka, 

" budak masjid ni, kalau depa berkawan mmg hak sama jenis ngan dorang ja.. macam kita ni, punah. depa tak pandang dah.. hak tudung labuh tu sama-sama dia ja kalau berkawan. yg laki ni kalau yang gila-gila macam kita mana depa nak kawan"..

sejenak aku berfikir. sebelum aku meninggalkan sahabatku di masjd tadi, aku terpandang sahabat-sahabatnya dibelakang. Ya ternyata betul juga kata kawan-kawanku dulu.memang dorang berkawan sesama dorang ja. aku ni hanya insan biasa, soleh pun tidak, jejak ke masjid jauh sekali. tidak layak rasa diri ini utk berkawan dengan mereka yang baik-baik. hatiku mula meyakinkan kenyataan kawanku tempoh hari. Arrrrggghhh celaru otakku.

terkejut aku dari lena.

"Allahuakbar, dah azan maghrib. lewat dah aku nak ke masjid".. getus hatiku.

lalu aku dengan sepantas mungkin menyiapkan diri. aku mencari pakaian yang paling sesuai dan sopan untk aku ke rumah ALLAH. sungguh saat ini hatiku sebak, jahilnya aku. masakan aku anak lelaki, bakal pemimpin namun tidak pernah jejak ke masjid. sungguh aku malu, malu pada diriku. ku sarungkan kain plekat dengan baju melayu. bergegas aku berlari menuju ke masjid. jaraknya dengan asramaku hanya 3minit, lihatlah bertapa liatnya aku untuk berjalan ke rumah Allah sebelum ni. kali pertama kakiku jejak ke kaki masjid utk berjemaah, airmata bagaikan ingin menitis. namun aku disambut oleh sahabatku ... Muhammad.

bermula detikku menjejakkan kaki di masjid utk berjemaah solat fardu, aku mula berubah sedikit demi sedikit. dahulunya aku seorang yang cukup lagha, hari ini aku mula mendampingi diriku dgn sahabat-sahabat yang soleh. sejuk mata memandang sahabat-sahabat yang sudi menasihatiku dikala aku leka. Ya, dulu aku fikir, orang macam mereka hanya berkawan dengan orang-orang seperti mereka je. tapi hari ini, aku boleh katakan tanggapan itu salah sama sekali. sebenarnya persepsi negatif itu lahir daripada diri kita sendiri, bila aku mula bergaul dgn mereka, aku mula kenal banyak benda, aku mula belajar berkawan dengan semua orang tdk kira kaki masjid ataupun tidak.

bagi aku, menjadi budak kaki masjid ni tersangatlah menerujakan. hanya orang yang mencintai jalan indah ini sahaja yang mampu merasai manisnya berada dan berusaha jadi orang baik. aku bukan lah 100% baik, tapi aku sedang berusaha meninggalkan kejahilanku, aku berusaha menjadi budak baik. dulunya aku pelik bila orang study kat masjid, tapi hari ni aku lebih selesai study di masjid. rasa bagai ilmu itu sedang menelaah bersamaku. sungguh nikmat Allah cukup besar bagiku. banyak benda aku belajar daripada perkara yang aku benci dahulunya.

ketahuilah, ketika malu untuk berdamping dengan sahabat-sahabat yang soleh/ah.. sebenarnya hati kita mula ingin berkawan dengan sahabat seperti mereka. tidak kira tudung labuh, berjubah, berkopiah atau sebagainya kita semua sahabat. 

budak masjid pun perlukan kawan.

ikhlas,

Cikgu Asmalini Ashri :)


Tuesday, October 8, 2013

Tiada Mantan pejuang :)

Sambil  jari jemari gosokkan pakaian untuk sahabat. hati berzikir pada Allah. Terdengar lirik daripada corong radio

"sudah sunnah orang berjuang,..............."

" amal..! kau nak bakar baju aku ke.. mengelamun pulak".. cuit hanis.

" Mashaallah, hanis.. maaf2..aku tak perasan. maaf sahabat " sambil memeluk hanis

" kau ada masalah ke amal?"

" takde.. kenapa hanis? ".. berkerut dahi

" habis tu dah kenapa kau mengelamun"

" emmm.. hanis, aku nak tanya kau.."

"apa miss.. kalau benda mengarut aku taknak jawab" ..sambil gelak

" hanis, kau sanggup berkorban masa, harta dan tenaga??"

" kau bercakap mengenai apa ni mal??"

" emmm.. jom kita jadi pejuang..!!!"

"ehh, kau ni da kenapa... nak pegi berperang ke.. dah2.. gosok baju aku tu .. aku dah lewat ni. sori suasahkan kau.."...

24jam.. dalam satu hari, pelbagai benda kita boleh buat. 24jam itu suatu masa yang sangat lama. kita kata, kita ingin menjadi seorang pejuang, kita nak tolong agama Allah, kita nak jadi orang yang baik.. tapi dalam 24jam itu, ada masa yang kita korbankan untuk perkara yang sia-sia. kita tidak pernah menagis ataupun menyesal dengan masa yang kita sia-siakan. waktu muda kita terasa seperti hidupnya lama, kerana kita fikirkan matinya dikemudian tua. 

untuk menjadi seorang pejuang tidak dispesifikasi dalam mana-mana kursus. kerana bilamana kita ingin menjadi pejuang, kita harus fleksible. nak jadi tukang masak (chef) digelar pejuang juga. pejuang yang harus memasak dengan ikhlas dan mengelakkan diri memasak benda yang haram. nak jadi pejuang dlm bidang polis, tentera, guru.. cara perjuangan mereka juga berbeza-beza. maka, pejuang itu bidangnya luas. bukan hanya spesifik utk org yg bertudung labuh, berkopiah, berserban,berjubah n duduk atas pentas dan berceramah atau pegang senapang dan berperang.

Jadilah pejuang yang benar-benar ingin berjuang. bukan pejuang yang hanya ingin nama. korban waktu, harta dan tenaga. kelak Allah bakal sediakan ruang rehat yang cukup indah buat kita para pejuang. ada sahabat-sahabt kita hidupnya singkat sahaja, namun hidup singkat itu digunakan utk beramal ibadat kpd Allah.. maka syurga buatnya. manakala ada shbt yg hidupnya lama, namun dia sia-siakan dgn perkara yg tidak berfaedah, maka neraka buatnya. 

Tidak usah kita persoalkan apa yang orang lain telah buat utk menjadi pejuang, sebaliknya check diri kita. apa kita telah menyumbang? atau kita hanya menanti semua itu digerakkan oleh orang lain? ubah sikap kita, tidak salah kita memulakkan sesuatu yang baik dgn cara kita sendiri. gerakkan. kerana kita ingin semua merasa untuk hidup dalam keadaan yang baik. belajar memahami bidang tugas sahabat-sahabat kita, kerana pejuang itu kareernya berbeza-beza dan sudah tentu skillnya juga berbeza. jadi tiada masalah jika kita berkongsi perbezaan itu. Tiada istilah mantan pejuang. kerana hidup kita adalah untuk berjuang,

melihat muka-muka sahabat yang ditemui.. hati berbisik. 

" syukran Allah, jadikan kami pejuang. aturkan masa kami 24jam dengan benda baik tanpa ada perkara yg melalikan hati-hati kami drpd mengingatiMU. beri kami ilmu setiap hari. beri kami merasai nikmatnya menjadi pejuang, jdkan kami hambaMU yg sentiasa bersyukur dgn nikmat dan ujianMU. dan hadirkan kami sahabat2 yang cintakan perjuangan.."

hanisss,,, aku harap kelak kau memahami, aku ingin berjuang untuk semua itu. pejuang yang bagaimana?? seperti mereka yang ikhlas memberi waktunya,hartanya dan tenaganya untuk dikorbankan. Mustahilkan? aku akan usahakan..

telahku siapkan pakaian untuk hanis, tersenyum pada sehelai pakaian. ternyata dirinya sudah mula berubah menjadi seorang pejuang., pejuang yang ingin mencari keredhaan Allah. Ya .. hanis mula berubah menjadi hanis yang lebih baik. semoga kita terus thabat dalam perjuangan, Ameen.

Cikgu Asmalini Ashri :)

Monday, October 7, 2013

Assalamualaikum.

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah.. dibekalkan nikmat islam, iman dan ihsan. sungguh ana bersyukur. banyak ujian yg menimpa diri. namun, besar manalah ujian ana tu nak dibandingkan dgn yg lain kan? senyum, jangan pernah lari dari senyuman, agar yg disekeliling kita juga berasa tenang melihat tenangnya kita disetiap sudut. jgn tonjolkan mslh diri. minta pndgn ttg mslh diri tak slh..tapi meratapi mslh itu tnpa kerelaan hati itu mengundang risau. takut2 kita slh fhm dgn ALLAH.. allah hdrkn mslh utk kta mula mengenalNYA.. tapi kita beranggapan ianya musibah menimpa diri. Allah, semoga hati tidak terlintas dgn perkra2 bgtu ..^^

2 bulan byk berubah. amanah semakin besar,. ana semakin matang (mungkin) .. ana byk belajar benda baru... kata org, kalau kita nakkan sesuatu..usahalah cari. jgn duduk diam.. kdg ana sebak bila terbabas tdo. sebab, bg ana,,, ruginya ana bazirkn masa dgn tdo tanpa selesaikan atau carii kerja yg boleh mendtgkn ilmu pd diri. rehat ana alhamdulillah cukup. kdg terlebih.. yg terlebih tu risau.. ana tak gunakan masa dgn efisyen. Allah. tapi takpe, ana akn usaha utk ubh my attitude supaya jadi lebih baik.

good news, alhamdulillah.. boleh blaja mengaji dengan Yasmine (my new friend from morocco) dy ajar ana mengaji.. ana n yasmine ni kwn baik.. kami slalu jemaah sesama. jd, kami sama2 baiki bcaan bila wktu free..siap pnaskan balik bhsa arab yg pernah ana belajar dulu2.. :) hidup disini alhamdulillah, tak byk sosial, malah byk membantu ana utk lebih berdikari dan menjadi lebih brani. brani utk jd dri sndri.. :)


ana mengantuk.. nanti next time.insyaallah ana tulis sesuatu yg mmpu dikongsi utk semua.. ilaliqa'..:) doakan ana ye,...^_^

Tuesday, September 17, 2013

Tajdid Niat :)

Bissmillahirrahmanirrahim..

" Islam takperlu tubuh kecil ini untuk dijulang, tapi tubuh kecil ini memerlukan islam untuk ke syurga "

Allah, sambil mengelap peluh di dahi.. nafas turun naik, sempat ana gosok2 perut. laparnyaaa.. terasa lapar bila badan mula penat memikirkan kerja. melihat jam dah pukul 3pagi.. Allah, boleh qiam dah ni. Alhamdulillah, sambil pegang beg , memandangkan baru habis setle kerja untuk program esok. ternyata bukan saja2 Allah bagi balik lewat, tido sat..then qiam. Alhamdulillah :)

Ketika kita melihat ramai sahabat2 kita sibuk dengan hal dunia, tanam dalam hati.. Insyaallah aku ingin berehat di syurga. pernah atau tidak anda memberi sedekah rm1? pernah tak terfikir itu adalah pelaburan kita? sebenarnya Allah tak pandang sekerap mana kita buat baik, tapi Allah memandang sejauh mana ikhlas kita berbuat baik. andai kata kita memberi sedekah sejuta tp xikhlas lebih baik kita bg sedekah rm1 tp ikhls kan :)

Melihat sahabat2 yg lain berusaha untuk jadi baik, diri ini juga tersangat jeles. nak jadi baik juga.. Maka, kalau nak jadi baik haruslah melakukan hal2 yang baik juga kan. andai kata kita baik, insyaallah y di sekeliling kita jua baik. Bekerja untuk manusia dan menggerakkan islam ini sebenarnya indah. xcukup tido, xcukup rehat, xcukup duit tu normal. tp org kata, kalau hati ikhlas, duit sejuta melayang pun kita tak rasa apa2. Hebat cinta Allah kan?

Tajdid niat, semoga kaki, tangan, hati, dan seluruh anggota menjadi saksi kita bekerja untuk islam. dan syurga sebagai ganjarannya :)

Saturday, August 31, 2013

31 ogos 2013 : hanan's day.. ^^

Bissmillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt :)

kaifa halukum al an? harap antum/na semua dalam rahmat kasih syg Allah sentiasa. Dunia sekarang sudah cukup berbeza, semakin hari semakin meningkat usia dan bertambah benda baru yg dipelajari. daripada memgang jawatan biasa, hari ini memegang jawatan yg cukup besar dan hanya Allah yg mengetahui betapa saya bedebar untuk menjalani dan memegang amanah ini.. Namun atas sokongan sahabat2 y menjadi tulang belakang, insyaallah saya akan buat yg terbaik :) Allahu Allah. insyaallah, esok akan bermula pendaftaran apelajar degree ambilan sept. semoga terus diberi kekuatan untuk menjalankan tugas dalam keadaan fizikal yg kurang sht skrg. tp kalau asyik fkir sakit, saya akan sakit. so saya kena pikir sht.. :)

Alhamdulillah, hari ni jugak berlangsung majlis perkahwinan sahabat tersayang a.k.a adik tersayang saya hanan umairah hamzah. Allah, sebak hati tak dapat pegi. dulu2 selalu kami main citer hal kawen2 kat matrik. "kalau hanan kawen dulu, lin jdi pengapit hanan"... "kalau lin kawen dlu, hanan jd pengapit lin".. terbayang2 kata2 tu dlu. memandangkan usia kami masih muda, jadi hal tu xdela menjadi focus utama. tapi, dia dah dipinang awal.. rezeki dia. Insyaallah, lin sentiasa doakan hanan n akhi majid sentiasa bahagia.. :) asiff jiddan syg, xdpt pegi. bukan sengaja, tapi tgjwb besar perlu diutamakan lagi disini ^^ Insyaallah. kita akan jumpa jugak one fine day.. <3

Alhamdulillah lagi, x putus2 dpt jemputan ke majlis ilmu kat u kalian,. tapi asif jiddan juga.. kebelakangan ni masa saya sgt tertumpu disini. tp saya akan cuba luangkan masa untuk menghadiri majlis d tempat2 lain jugak,. syukran shbt2 y selalu mengingat samaada y jauh mahupun y dkt <3

Mohon doa drpd semua sahabat2 semoga saya dan barisan y sama2 memegang amanah mampu menjalankan amanah dgn baik. Exco kami melihat kepada sahsiah pelajar. mak dengan itu, segala hal yg berkaitan dengan sahsiah pelajar dan kerohanian adalah menjadi keutamaan kami. diri kami adalah untuk anda Membangun bersama Islam :)

TAKBIR TAKBIR TAKBIR

Sunday, August 18, 2013

Selamat hari raya wa Barakallahulakuma adikku..^^

Assalamualaikum reader. asiff jiddan xsempat nak conteng2 di blog kesayangan ni ye. hampir sebulan berada dirumah, macam2 aktiviti la ye.. Alhamdulillah, sempat mengabiskan ramadhan yg dikira tidak cukup bg kita y sentiasa menantikan bulan mulia dan terasa tdk mahu berpisah. Pelbagai y terjadi dibulan rmdhan.. saudara2 kita yg meninggal dunia, ad yg perniagaannya maju n etc.. namun y lengkang ucap Alhamdulillah. sebab segala2nya milik Allah. kita takde apa2.. kita manusia yg hina. bila kita sujud dihadapan Allah, belum tentu kita sujud seikhlas hati kan? namun, ketahuilah, solat itu talian kita dgn ALLAH. maka berbicaralah dgn ALLAH..

Alhamdulillah, raya bukan main meriah dengan kehadiran saudara mara serta kunjungan balas shbt2 yg dtg drpd pelbagai negeri.. asif juga buat shbt2 senior yg walimah, xsempat nak pegi dek kerana musyaqqoh lain..^^ yg paling hepi juga bila adik sendiri yg kawen.. Alhamdulillah, raya ketiga sah bergelar seorang isteri kepada seorang pahlawan dihtinya.. ramai sedare2 y bertanya turn kakak pula.. takpe, kakak xkejar sgt hal ni.. focus belajar dulu :) ape2pun kedua2 adik n ipar masih belajar, so kena byk bg sokongan lah.. :)

Insyaallah, bagi yg berkelapangan, jom pegi munajat perdana. hari tu buat di merbok.. xdapat pegi. Insyaallah 24hb d shah alam.. harap2 jadual mmk kosong time tu.. rindu nak pergi bersama2 sahabat2.. :) jom,.. kita banjiri s.alam.. ^_^

semoga bertemu. Maaf segala silap salah kita sesama sahabat ya.. <3

Friday, July 12, 2013

Sahabat bermusafir :)

Assalamualaikum wbt :)

Alhamdulillah, sempat berkonvoi bersama mereka2 yang rindu kn jihad dijalan Allah.. Allahuakbar, rindunya kpd adik brdik UPSI kami beramai2 konvoi p kuatan umah senior kami yg kawen.. mabruk kak ct yg comel.. ^^ da kawen da adk brdik kami ni.. actly rmai da mula hntr kad "madoh" utk bekwoh senior2 ni.. saya je yg tak buat kad. takpa, kita sebar ikt mulut ja..^^ actly kak ct kawen b4 puasa ye. best la p pahang.. sb da nak dekat2 ngn sempadan ganu .. ktorg siap p pantai , snap2 n buat drama sat. hee. ha.. nak tau dak spe y make up pengantin?? hee.. of cos me, simple2 ja.. suke tgk mjlis yg simple2, terasa bagai si pemilik hari itu mendapat berkat dr YANG ESA. insyaallah.. :)

sepanjang konvoi 2hari tu.. kami memang memanfaatkn masa p lawat umah shbt2 yg berdekatan.. Allah, dapat kenal umah kwn2 yg duk pahang.. best.. konvoi reramai..^^


Bissmillahirrahmanirrahim.. :)


sempat lagi bergambar di pantai cempedak.. 


ni la pengantinnya.. :) comelll


sikit2 da nak gerak p umh pengantin..^^


pengatin tiba d perkarangan masjid..:)


Alhamdulillah.. dah sah menjadi isteri :)


:) ukhwah kerana Allah.. itu manis..:)


mai2 peluk ibu.. :) ambik berkat skit,.. 


dayang2 pengantin..:)


p lawat umah kengkawan ..:)


:)


ha.. ni lelaki melayu terakhir.. calon2 imam muda.. hee.

Alhamdulillah. majlis berjalan lancar.. :) All praises to Allah.. Asmalini, ur turn esk lusa. Allah.. sempat ka? :) 

Tuesday, July 9, 2013

Salam Ramadhan :)

Assalamualaikum wbt :)

Allahuakbar.. Alhamdulillah, insyaallah kita bkl bertemu dgn Ramadhan esok hari. malam ni da start teraweh da. yg terkilannya, xdpt smbut ramadhan pertama bersama family tercinta.. Allah.. :) tp takpe, kat cni pun da ade family besar yg akn bersama2 berpuasa dan memeriahkan bulan ramadhan di kolej tercinta ..^_^ ha,nt puasa biar penuh tau, baru bleh duit raya..hee. teringat kisah berpuasa di matrik dlu. hari pertama puasa bukan main lg semangat bgun sahur.. bila da lme2 mmg terbabas la shur tu. yg part paling best bila buka puasa ramai2.. Allah, nikmatnya nampak air kwn2 dgn gelas yg tinggi n mknan y mmg byk utk dikongsi bersama. rindu saat dulu2.. :)

okeh. pape pun selamat berpuasa, n rebut peluang yg ada utk beramal. :)

Tuesday, June 25, 2013

Alhamdulillah :)

Assalamualaikum wbt :)

Rase gembira je tetibe.. entah kenapa. Alhamdulillah.. syukran Allah. mungkin Allah sering memberiku mendengar perkara2 yg baik saja dulu kini dan selamanya..:) mana taknya, semakin saya mengelak utk perkara itu, Dia mendatangkan perkhabaran yg gembira. subhanaallah, Maha suci Allah yg mententeramkan jiwa dan hati ini. sekarang ni, focus utama adalah mencapai target yang dilakar di sebuah kertas. even hanya pada sehelai kertas yg sering saya lakukan dulu2.. namun itu la gambaran yg "bakal" saya lakukan. Usaha.. yes..! saya tengah berusaha.. semoga lakaran itu memberi manfaat pada kehidupan yang realiti ..Ameen.

Alhamdulillah, dikelilingi oleh sahabat2 yg cukup memahami langkah kecil ini. diberi sumbangan sokongan sudah cukup bg saya utk berdiri semampu mungkin. namun, ade juga yg masih lg tidak memahami, tapi... saya harap... one fine day u'll understand mcm mane diri saya tanpa mempersoalkan ia. saya tidak kesah even kamu fikir saya terlalu "sibuk" sehinggakan sgup berkorban cuti semata2 utk hal ini.. tidak mengapa, saya berlapang dada.. kerana mgkin cra penggunaan wktu kita itu berbeza. :) Alhamdulillah, suka berada dengan mereka2.. saya suka sibuk begini, sy suka berjalan sana sini.. kerana hanya yg memahami je akn berkata " tidak mengapa, Allah akan byr cash ganjaran ke syurga kelak ats kerja keras kamu" .. Allah, sejuk hati mendengar.. saya tidak merasakan letih Ya ALLAH, sy akn berusaha utk ubah sesuatu..

Bismillahirrahmanirrahim.. Allah, terimala langkah kaki ini dengan memandang akan usahanya utk membaiki dirinya jua. saya masih perlu banyak belajar.. semoga saya sentiasa istiqamah dalam langkah yg dimulai dengan lfz yg mulia ini.. tidak akn berpatah dan kuat semangat.. :)

Insyaallah fi hifzillah ..^^


Saturday, June 8, 2013

Senyum, Si dia berpraktikal,habis belajar :)

Bissmillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt :)

Alhamdulillah diberi ruang sedikit menghirup udara segar selepas semalaman duk terbaring dek kerana sakit menyerang. Allahu Allah, ujian sikit, xpe.. Allah syg. Penghapus dosa. Ubat hanya sampingan dalam usaha, semuanya Allah y bagi rsa. Senyum ^_^ .. Bila sakit2, rindu umi lah pulak, rindu nak manja2 dgn umi mnta umi jagakan. jaga diri sendiri time sakit xsama macam umi jaga =_=' Allah, sabar hati. Emm, actly hati ni dilanda sedih banyak dek kerana senior2 a.k.a kakak dan abang2 senior merangkap ahli keluargaku sendiri yg kt upsi ni dah nak pegi praktikal n dah nak habis belajar. Allah, kami kat cni dah macam adik beradik dan itulah tanda cinta dan janji kami bila bersahabat. memandangkan kami semua kat cni rapat n tiada jurang dalam bersahabat, itu y membuatkn kami bkl rindu kenangan bersama.. huhuhu

lps ni lin mst rinddu nak tgk muka kalian kat surau, nk usrah sesame, iftar sesame, jalan2.. turun berjuang bersama2. rindu..rindu.. Allahuakbar..! teringat musim PRU 13, ukhwah tu terasa bagai tiada y mampu pisahkan kita semua kan.. ^^ rindu.. dan teramat rindu. mana tidaknya, lin demam sikit berpusu2 msg msuk, org dtg lawat, bg hadiah, bg mcm2.. jatuh cinta.. jatuh cinta :) lagi best bila xbertenu wlpun sehari, mesti kalau jumpe nak peluk2 n manja2.. ^_^ sweetnya kita semua kan?? Allah sje y tahu kehebatan ukhwah kita semua yg org lain xmmpu rasa. Sedih bilamana ade sesetengah manusia yg menolak utk berukhwah dengan baik hanya kerana masalah personal, Allah..contoh mslh family. saya bukan insan begitu, dan saya tidak meletakkan masalah perhubungan adalah mslh y besar. bila bersahabat, saya akn berusaha utk menjadikannya sahabat yg terbaik dunia Akhirat,. saya akan menyayangi semua sahabat saya. Alhamdulillah, semua y sy kenal xde lg y mcm tu. semua baik2  ^^

Terima kasih semua sudi jaga lin, dan memberi lin ruang utk belajar benda2 baru drpd senior hebat..^^ Alhamdulillah, diri ini selalu diberi pelbagai peringatan dan rasa bertuah.. bertuah (hanya yg memahaminya bakal memahami).. ^_^ Allah.. Allah, terasa nak makan suapan sahabat2 je, rindu pulak..! T_T.. insyaallah, kita berpisah hanya seketika, kerana itu adalah adat perjuangan. Tiada yg kekal didunia ini.. Insyaallah diakhirat sana bakal Bersatu kembali.. :) Im gonna miss all of u ukhti wa akhi,... :)

Ana bakal merindui detik2 ini, dan perginya mereka bakal mengubah kehidupan naik sem baru nanti.. =_=' (bersedialah yg lain)


















Semoga Allah pertemukan kita semua di syurga :) 

Semoga berjaya sahabat2.. ana disini mendoakan yang terbaik buat kalian.. ^^

Assalamualaikum wbt

Thursday, June 6, 2013

Episod cinta sang murobbi :)

Warkah I :

Zaman remaja yang terlalu aktif dalam bersaing mendapatkan keputusan yang cemerlang menjadikan aku salah seorang pelajar yang teruja untuk turut bersaing. Ramai dikalangan sahabat-sahabat aku yang mula menyedari akan kepentingan menelaah pelajaran, kerana telah terhidu bau gerbang menara gading. Namun rutin harianku sedikit berbeza dengan sahabat-sahabatku yang lain, aku tidaklah sebijak dan sepintar mereka yang laju dalam memahami apa jua yang dipelajari, namun kelemahan itu aku tutupi dengan peluang yang ada aku cuba perbaiki mutu pembelajaranku. Didalam kelas, aku meminati matapelajara Perakaunan. Aku juga bersungguh mengajar sahabat sekelasku untuk memahami subjek ini sehingga sanggup mengadakan kelas tambahan. Ya, dahulunya tekun dalam mendalami ilmu. ternyata saat ini aku mulai rindu zamanku di sekolah menengah. 

Ketika yang lain mampu menghabiskan rehat setelah tamat sesi pembelajaran, aku terpaksa berkejaran dengan uniform yang masih lengkap untuk pulang ke rumah bagi melaksanakan tugasku yang lain pula, iaitu membantu ibu ku dalam urusan kerjanya. Ibuku selalu berpesan " kalau kita tolong keluarga kita, insyaallah ada keberkatan dalam belajar". Maka aku pegang kata-kata ibuku sekuat hatiku. terkadang aku menangis kerana aku tidak mampu pandai seperti yang lain, maka bermulalah detik stay up ku dikala yang lain khusyuk dibuai mimpi. Setelah balik membantu ibuku, aku persiap-siapkan diri untuk menelaah pelajaran. Jam didinding menunjukkan pukul 12 tengah malam, Aku masih tekun menekan kalkulator untuk belajar akaun dan addmath yang boleh dianggap Killer paper bagiku. Aku bukan student aliran Sains, kerana minatku bukan dibidang itu. Bersyukur kerana Allah mengetahu akan kesesuaian mindaku dimana. 

Alhamdulillah, ketika keputusan ada ditangan aku menadah tangan bersyukur kehadrat Ilahi. SPM adalah gerbang melangkah ke gerbang yang lebih kehadapan. Maka pelbagai tawaran aku terima, pelbagai kos yang aku dapat. Namun setelah istikarah, maka aku memilih untuk menyambungkan pengajianku di Kolej Matrikulasi Kedah. Segalanya mula berubah setelah aku menjejakkan kaki di Matrikulasi dan mula bergelar mahasiswi. Ternyata bukan mudah untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dan daya saing yang lebih tinggi. Ye matrik bukan mudah untuk mendapat Pointer 3.5 keatas, namun aku tetap berusaha untuk mendapatkannya. Alhamdulillah aku dapat walaupun puas menangis dengan keadaan disana kerana aku memiliki masalah "homesick" yang agak teruk. Tetapi aku bersyukur Allah temukan Aku dengan sahabat-sahabat yang sungguh memahami aku.

" Sudah berpunya". Tersentap mendengar ayat yang dikeluarkan seorang teman tatkala kami khusyuk menelaah pelajaran. Aku insan yang bukan mudah menerima orang dalam hidupku, ternyata pertanyaan itu membuatkan aku teringat kisah lama. Tiada yang perlu dinanti, kerana aku lebih selesa menerima bila bersedia. Namun, pertanyaan itu juga membuatkan aku hanya tersenyum dan berkata "ye, sudah berpunya". Selesa dengan jawapan sebegitu, tapi aku lebih selesa hanya aku memahami maksud itu. Cukup zaman matrik itu mengajar aku erti sebuah perhubungan, mungkin selepas ini tiada lagi pengharapan. Waktu itu aku masih terlalu mentah, tidak memahami secara mendalam. Ini episod soal hati. Namun ada yang lebih penting iaitu daripad Matrikulasi aku belajar untuk menerima segalanya dengan redha, jawapan yang perlu ditangung risikonya, daripada segala ini aku belajar mendekatkan diri dengan Allah. Menitis airmata dan mengadu rasa kecewa ditikar sejadah dalam sujud istikarahku. Tidak pernah memiliki insan teristimewa, namun bila Allah memberi rasa, tiba-tiba diuji dengan ujian berat. ternyata aku sebenarnya seorang yang kuat. Sehingga aku menamatkan pengajianku di Matrikulasi.

Akhirnya, kini aku telah tamat pengajianku di Matrikulasi. segala kenangan dan pengalaman amat aku rindui. sehinggakan terkadang ianya membuatkan aku menangis sendirian. Aku rindukan belaian sahabat2ku, nasihat mereka, gelak tawa mereka dan rindu ingin mencipta kenangan bersama semula. Namun harus aku terima, perpisahan itu tetap harus dilalui walaupun perit, kerana masing-masing mempunyai misi untuk meneruskan hidup kehadapan. Segala yang telah Allah campakkan kedalam kehidupanku selama setahun disana banyak mengajarku erti syukur dan mendekatkan diriku denganNYA. semoga suatu hari nanti aku menemui jalan kearahnya walaupun terkadang kecundang ditengah jalan.

Pengajianku disambung di Next persinggahan.. Maka bermula pelbagai episod baru di sana.

_ BERSAMBUNG_

Tuesday, May 21, 2013

Matang pada pemikiran :)

Bissmillahirrahmanirrahim :)

Allah, syukran kerana menjaga hati2 kami dan menambahkan rasa cinta padaMU. walau byk dosa yg telah kami lakukan, Kau ttp memberi rasa cintaMU pada kami.. terima kasih Ya Allah :)

Saya, bukanlah yg terbaik.. tidak ada manusia yang sempurna. 21tahun dalam kamus hidup ini, mustahil tidak pernah melakukan dosa. malah dosa itu kian meningkat.. diusia yang semakin meningkat, saya akui saya mula matang memikirkan perkara yang lebih serius,. dalam konteks pendidikan, lifestyle, usaha memperbaiki diri, cara berkata2, sumbangan idea, sosial dan mungkin kehidupan akan datang. Tidak saya nafikan saya seorang yang serius bila hal yang berkaitan dengan apa yang saya ingin capai utk masa hadapan saya. dan saya akan pastikan sedaya saya untuk mencapai semua itu ats usaha saya sendiri. :) Dorongan drpd org sekeliling juga membuatkan saya lebih kuat ..^^ insyaallah, saya ingin jejak ke situ... ingin.. Allah.. saya ingin.. :)

Bila berbicara mengenai matang, saya rasa kita lebih faham bila mana ianya dikaitkan dengan cara kita berfikir, saya ni xdela matang sangat.. masih still dengan perangai kebudak2an lagih.. tapi, sifat malu tu sendiri yg mendorong utk saya tampil lebih matang starting from now, haha..! mane taknye,, dah nak masuk sem baru dah ni.. xlame lgi praktikal dah.. Mashaallah.. ^^ dan bagi saya, bila berbicara itu melambangkan personaliti diri kita sendiri .. now, saya sedang focus utk sesuatu yg lebih utama.. :) semoga Allah faham niat hati saya untuk semua ini dan memandang kepada usaha yg sedang dilaksanakan.. jgn lupa hbgn dgn Allah ye. nak ape2, minta dengan Allah.. ^^

maaf untuk mana2 sahabat yg sentiasa kena sabar dgn cikgu asmalini ni ye.. yela, xtau lah nanti bila akan jumpe plakkan.. so grab this time to main2 sesame..hehe..!

okeh, doakan saya sahabat2.. moga lebih matang dalam membuat sesuatu perkara,. Hidup .. Hidup..!! Takbir

Wednesday, May 8, 2013

Suara Kami untuk Bangun

Dahulunya tubuh kecil ini hanya mampu melihat dan mendengar suara-suara rakyat yang memahami akan perjuangan. Mata terkebil-kebil tidak mengerti secara langsung akan apa yang dilakukan mereka suatu ketika dahulu. Kata ayah " kamu terlalu kecil untuk memahami, lebih baik pergi bermain bersama kawan-kawan kerana itu lebih memuaskan hatimu". Seperti yang lain aku kian membesar dalam arus pembangunan yang pesat. Melihat akan pembangunan yang kian membangun ternyata aku merasa aman berada dibawah naungan negara tercinta. Namun bagiku, usia yang terlalu muda ketika itu tidak memberi apa-apa petunjuk untuk aku lebih matang memikirkan pembangunan masa hadapan. Mana tidaknya, usia belasan tahun aku masih sibuk dengan minatku terhadap subjek yang dipelajari tanpa mengambil kisah mengenai era pembangunan negara.

Detik aku mula mengenal dan mengkaji bilamana sahabatku menegur mengenai ketidakendahan aku terhadap Politik Malaysia. Dulu bila diajak berbincang mengenai politik aku katakan dia gila politik dan taksub. Namun hari ini baru aku mula memahami kata-katanya, dia memberi pendapat dan mengajak berbincang adalah kerana kami mulai dewasa dan kami generasi pembentukkan negara kelak Sejak daripada itu, aku mula mencipta langkah mencari maksud tersirat dan tersirat mengenai Tokoh-tokoh perjuangan negara. Aku mula membaca buku tulisan pengkarya terkenal yang menulis mengenai pembangunan negara. Aku mengkaji dan memahami kenapa dan mengapa. Banyak persoalan yang timbul kerana aku baru bertatih untuk memasuki alam mempelajari pokok politik Malaysia. 

Hari ini, aku tidak mahu dengan hanya mempelajari teori semata-mata. Aku mula melangkah mencari sumber untuk menambahkan pengetahuan. Ya.. tidak semua aku mampu memahami secara teori, melihat video, baca buku dan hanya mendengar percakapan daripada mulut mereka yang suka berbicara. Kali pertama dalam hidup aku mulai belajar mengenai PRU. Mungkin bagi sesetengah yang lain hanya menjalankan tugas sebagai pengundi itu sudah terlaksana satu amanah, namun tidak bagi aku. aku cuba mengkaji mengenai sistem yang diamalkan di Malaysia serta mereka yang akan bertanding, kerana bagiku satu undi itu cukup berharga. Hidup ini ibarat memakai sehelai pakaian,dimana tidak semua yang memandang pakaian kita akan mengatakan kita cantik dengan pakaian sebegitu, adakala mereka akan mengatakan ianya buruk denagan kita. Namun, jangan cepat melatah kerana itu salah satu cara untuk kita baiki diri kita kerana yang bernamanya manusia ini tidak selalunya sempurna. Seperti kita memberi pendapat dan pandangan, mungkin dari sudut kita ianya kelihatan kukuh, namun tidak semua akan bersetuju. Jesteru itu, lapangkan dada ia kelihatan lebih mudah.

Sesetengah mereka melihat tiada kepentingan dalam mempelajari hal yang berkaitan Politik ini, kerana tidak mahu terlibat dengan pepecahan ummah.Jika dilihat hari ini, percayalah ramai yang saling fitnah-menfitnah dan tidak kurang melontarkan pandangan yang cukup tidak matang. Tapi, inilah politik, lihatlah anak muda,celik matamu.. inilah yang kita bakal tempuhi dan kita bakal lalui setiap kali musim Pilihanraya. Namun, apapun yang kita lakukan buat kajian terlebih dahulu dan cari bukti yang mampu menguatkan hujah kita dan menambahkan kefahaman kita. Jangan kerana kita terlampau taksub dengan mana-mana parti kepentingan silaturahim kita ketepikan. Bertenang, tidak salah melontarkan pandangan. Islam juga menggalakkan kita duduk berbincang. Jangan memulakan dengan kekasaran kerana ia hanya akan diakhiri dengan pergaduhan. Senyumlah, kerana perjalanan kita masih panjang. Rata-rata kita mungkin dikalangan pengundi kali pertama, jadi wajarlah andai ada yang naik minyak kerana darah muda masih segar. Tetapi, berbicaralah kerana kau memiliki fakta dan berlembut. 

Mungkin konsep kefahaman politik yang berkaitan dengan PRU ini adalah contoh yang jelas aku cuba sampaikan dalam memberi kefahaman mengenai kepentingan politik dalam hidup. Walaupun ada diantara sahabat-sahabat yang tidak mampu mengundi kerana belum matang usia dan tidak sampai target untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pengundi, sewajarnya mereka mempelajari hal ini lebih awal kerana tidak mustahil 5 tahun akan datang mereka merupakan pengundi kali pertama untuk turun mengundi. Kita ingin menetap di negara kita bukan hanya sehari, dua tapi memakan masa yang lama. Kita memiliki hak untuk membuat pemilihan, amanah itu perlu kerana kelak disoal kita mampu menjawab kerana membuat pilihan yang betul,. Ramai yang bertanya, macam mana nak tahu pemimpin yang dipilih itu betul atau tidak? bagi aku, ia tidaklah sesenang memilih baju dipasaran namun jawapan ringkas ialah bilamana seorang pemimpin itu meletakkan islam dan kecintaannya hanya untuk Allah, Serta apabila kau berdamping dengannya mengingatkan kau Kepada Allah, Maka pilihlah dia. 

Sedikit lontaran suara anak muda buat barisan pemimpin, 

Jangan sentuh hati kami andai kelak kau bakal tinggalkan kami dengan dosamu,
Jangan luluhkan semangat juang kami jika kau sendiri takut berhadapan dengan jiwa muda kami,
Jangan biarkan kami terlalai dengan arus pembangunan moden kerana tidak diberi suapan santapan minda,
Jangan melihat kemenangan itu mudah untk digapai kerana wang ringgit menjadi taburan,
Bila kami mula bangkit, kami pasti menyokong,kerana kami tahu kami aman bersamamu.
Kami percaya akan barisanmu, maka jangan biarkan kepercayaan kami hilang bilamana mengetahui yang sebenarnya.,

" SEMANGAT MELANGKAH KE PRU14"

Monday, April 22, 2013

BAHANG PRU 13 MAKIN HANGAT :)

Bissmillahirrahmanirrahim ,..

Setinggi-tinggi ke syukuran dipanjatkan kepada Allah SWT diatas segala nikmat yang tidak pernah putus terhadap hambanya. Alhamdulillah masih diberi nikmat islam, iman dan ihsan yang seharusnya kita patut lebih banyak bersyukur. Allahu Rabbi. segala puji hanya untuk Allah.. selawat dan salam buat junjungan Besar Nabi Muhammad SAW .

"Jangan disoal ape yang telah islam bagI untuk kita, tapi soal lah apa yang kita bagi untuk islam"

Kehangatn PRU13 makin hangat, rata-rata calon yang mengambil kerusi sudah mula berkempen untuk meraih undi. setelah dibubarkan parlimen yang mana ianya menjadi tanda tanya bagI seluruh Rakyat Malaysia yang menanti akan pembubaran parlimen tersebut akhirnya kini telah diketahui barisan calon yang bertanding. 20 April 2013, ramai yang mula berarak untuk penamaan calon. Ku lihat pelbagai jenis warna yang membanjiri jalan. namun warna terpilih sahaja menjadi tarikkan hati sang pemerhati :)

Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk sama-sama merasai bahanng PRU13. ini yang perlu kita kaji, ini y perlu kita ketahui, ini yang perlu sama-sama kita perjuangkan. saya telah memilih untuk menjadi seorang pendokong, bukan hanya seorang penyokong. kerana apa? kerana saya tidak mahu hanya tahu menanti akan kemenangan itu, saya mahu biarlah kemenangan kelak dirasai bersama. menjadi jentera penggerak bukanlah mahu menonjolkan usaha yang dilakukan. biar usaha itu tampak kecil, namun andai itu mampu menyumbang akan kemenangan islam, dipandang Allah serta ikhlas melakukannya mengapa harus dipersoalkan. Hari ini, rata-rata anak muda mulai bangkit dan bersuara. saya cukup bertuah dan bangga kerana semangat itu dikongsi bersama. Hari minggu yang mana mahasiswa dan kebanyakkan anak muda memilih untu duduk berehat, saya memilih untu "turun Berjuang" . Saya memilih untuk tidak menghabiskan masa saya hanya berehat dan membaca sahaja, namun ade sumbangan lain yang harus saya berikan jua. Akui saya, title mahasiswa mmg tidak akan lari dengan budaya cintakan ilmu. Namun disini saya tegaskan.  " andai ingin menjadi super power student, jangan hanya tahu buat asaimen sahaja. lihat dunia luar baru kita tahu lebih banyak asaimen yang menanti" :)

Alhamdulillah, pengalaman demi pengalaman saya catat sepanjang penglibatan ini. sungguh pengalaman ini tidak dijual dimana2 restoran mahupun kedai kraftangan. kerana ukiran ini hanya dapat diukir oleh mereka yang berada dalam sistuasi kefahaman yang sama sahaja. Hujan kami redah, cacian kami terima, sokongan padu kami raikan, ujian kami tabah, cinta kami eratkan, kasih sayang kami terbitkan. Cukup indah sehinggakan bila Berpimpinan tangan pun kami rasa tidak mahu melepaskannya. Berarak bersama dalam barisan yang paling hadapan bagi kaum hawa yang hebat. saya cukup teruja dan cukup sebak bila mana melihat kita mahasiswa mula bangkit menyuarakan hujah. Kami berjalan dengan fakta, memandu dengan kefahaman, dan bersuara dengan semangat. Tiada yang memaksa untuk bersama-sama melaungkan hak kami, tapi atas dasar kesedaran diri yang cukup tinggi saya memilih untuk turut serta belajar dalam PRU13 kali ini :)

Alhamdulillah, pengalaman bertugas di kawasan yang bertanding. bertemu dengan barisan tentera yang cukup hebat. mengikuti YB dan berjalan seiirngan menyedarkan diri ini bahawa rendahnya diri ini berjalan dengan orang yang hebat. Namun, disebabkan rendah diri seorang pemimpin berjiwa rakyat itu maka saya mula merasakan islam perlukan mereka :) dengan bangga saya memperkenalkan YB kepada mereka-mereka disana. ternyata, satu pengalaman yang cukup memberi ilmu kepada saya, rakyat yang murah senyuman membuatkan hati tenang berbicara.

Hari ini.. lihatlah dunia dibanjiri dengan satu perubahan. kalau dulunya rakyat hanya mengikut sahaja apa yang dikatakan. Namun hari ini, rakyat sendiri berani meminta dikotakan janji. Namun masih ada segelintir pemimpin yang masih takut dengan bayang-bayang wajahnya sendiri. ingin memancing undi, fitnah disebar. ingin menang besar sanggup rasuah rakyat, ingin menjadikan negara islam, namun masih kontang-kanting bab agama. ingin orang lain mempercayainya, namun masih terus berdusta. Menyokong akan pemerintahan kezaliman ini sama sahaja membiarkan diri diperlakukan apa sahaja. Kita tidak mahu dilebalkan sebagai " lembu dicucuk hidung" . Maka hari ini UBAH ..

5mei 2013, hari yang dinanti. pastikan anda melaksanakan tanggungjawab anda sebagai seorang pengundi. bagi balik mengundi, hati-hati dijalanan. hatta sahabat2 saya dimesir meronta-ronta nak balik, kita yang dah berada di Malaysia ni haruslah bersemangat lebih. :) semoga islam terus berkembang, menjadi pemenang no1, diangkat setingginya dan dipimpin oleh orang yang benar-benar dipilih oleh Allah ..Takbir.. Takbir.. Takbir.

IKHLAS :

SITI ASMALINI BT MOHD ASHRI
MAHASISWA PENDOKONG

Monday, April 8, 2013

Cinta Seorang sahabat :)

"Apalagi yg diperlukan bg sbuah persahabatan, jika ddlmnya terisi jutaan rahmat Ilahi. Bila menangis ada yg meredakan, bila gmbira ada yg mengingatkan, bila sakit ada yg m'doakan, bila sihat ada y meraikan. Alangkah hebatnya p'shbtn, lg hebat jika seiring dlm p'juangan. dmi meraih redha Allah. Moga usia yg tersisa ini dipenuhi dgn kesibukkan dijalan Allah"

Melihat telefon bimbit yang ternyata tidak putus-putus dengan sms daripada sahabat-sahabat hati mula tidak senang duduk. apakah ini tandanya rindu? tersenyum sendirian. Ya ana mulai rindu dengan kalian, rindu ingin belajar bersama-sama, rindu ingin makan beramai-ramai, rindu ingin pergi ke majlis ilmu bersama-sama, rindu kepada sebuah perjuangan bersama-sama. Masih ingt, ketika janji diikrar bersama, tangan kalian erat memaut bahu ini, meyakinkan hati bahawa ini jalan yang terbaik. lantas tersenyum ana ketika itu ternyata ianya bukan mudah, namun itu jalan menuju ke syurga bersama. Sudah berjanji untuk berusaha berpimpinan tangan hingga ke syurga kan? haruslah berusaha! ya pasti berusaha..

"selalu sibuk, bila masa mahu berehat?" tanya seorang sahabat. ana tersenyum, melepaskan hembusan tanda ingin menjawab, " hanya org yg memahami sahaja yg tahu betapa sibuk ini indah".. kelihatan sahabat ana itu sedikit keliru dengan jawapan ana, namun ana katakan "insyaallah, suatu hari nanti kalian pasti memahami" . Mana tidaknya, kaki ini tidak pernah duduk diam, selalu memilih untuk keluar. Bukan kerana "busybody" dengan org diluar, namun ada "tugas" yg perlu diutamakan. Keluar rumah, housemates semua sdg berehat2, bila balik rumah semua housemates dah tidur. Sahabat tersayang, maafkan ana.. Mungkin diri ini kurang bersama kalian, namun ana tetap cintakan kalian seperti sahabat-sahabat yang lain. terima kasih atas penjagaan dan juga keprihatinan kalian terhadap diri ini. Alhamdulillah, Allah sentiasa jaga cinta kita. kerana kita saling memerlukan.

Kata-kata yang sering menjadi penguat semangat ana dikala emosi sedikit jatuh ialah " tempat yang terbaik untuk berehat ialah di syurga," Allahuakbnar, ana cuba mndalami maksud kata-kata ini dan ternyata dunia ini adalah tempat untuk bercucuk tanam yang hasilnya bakal dibawa ke akhirat kelak. Ana membelek-belek senaskah buku yang dipegang " bersyukur saat diuji", bila mana kita bergelar hamba Allah, semakin dekat kita dengan ALLAH maka semakin besar ujian untuk uji keimanan kita. Dalam perjuangan, sudah semestinya pelbagai ujian yang bakal ditempuhi, ini baru sahaja terkena cacian, belum masuk bab kena apa-apa kecedaraan. Jangan berlagak kita hebat kalau kita tidak mampu melawan tohmahan sekecil itu. Kalau kita merasakan ujian kita y paling teruk, ingatlah.. Baginda lebih teruk diuji, Namun bersabar kerana baginda tahu Allah itu MAHA Mengetahui segalanya.

Terima kasih Sahabat yang sering menyedapkan hati ana dengan pelbagai nasihat dan peringatan. Dalam berusaha untuk menjadi seorang dai'e, memang kita memerlukan lebih ramai sahabat yang memahami jalan ini. Kerana, mana mungkin kita mampu bergerak sendirian kan. kan lebih elok andai bergerak secara berjemaah, mereka yang berjemaah itu tampak lebih kuat dan bersemangat. Sedang ana duduk bersendirian, tiba-tiba fikiran melayang kearah satu sudut yang mana teringat akan sesuatu yang membisikkan hati.. " siapakah diantara kita yang akan pergi bertemu Allah dahulu?". Entah kenapa persoalan itu yang muncul, namun hakikatnya perpisahan itu akan kunjung tiba mungkin sikit masa lagi. Ketahuilah, bila Allah sudah menemukan kita semua, ia adalah satu anugerah cinta yang tiada tandingannya. baik dari hati ana, mahupun dari hati-hati kalian. Sungguh ana bersyukur Allah temukan kita, Allah dekatkan hati kita, Allah titipkan semangat perjuangan dalam hati kita. Biar diluar sana tidak memahami tugas kita, kerana Allah itu maha Mengetahui.

Ayuh sahabat-sahabat !! bangkitlah  menuju kearah satu destinasi, YA islam tidak memerlukan kita, namun KITA memerlukan islam. Mereka yang sayangkan islam, tidak akan mungkin hanya goyang kaki menunggu yg lain perjuangkan., bilamana kita mula jatuh cinta dengan Allah, islam dan agama maka saat itu kita akan memikirkan " Aku ingin syahid di jalan Allah".. Jangan hanya meniti dibibir, harus berusaha. Malah perlu lebih berusaha. Jika ingin islam terus KEKAL, maka TOLAK kemalasan, TOLAK fikiran negatif kita, TOLAK hasutan syaitan. Insyaallah satu saat kita akan menuju ke destinasi negara Islam. Ana dan kalian saling memerlukan, anadai jatuh jatuh seorang yang lain jua turut merasa. Analoginya ibarat sebuah kapal yang berlayar, namun jika tiada mereka yang pakar dalam memandu arus, mungkin kapal itu akan hilang arah dan tenggelam. Bersamalah kita, Jangan bersendirian.

Terima kasih kerana menjadi penguat semangat dikala jatuh, terima kasih menjadi penghibur hati dikala sedih, terima kasih menjadi seorang sahabat.. ^^ Allah saja yg mampu membalas cinta kalian. Takbir..!


Cikgu Asmalini Ashri :) :)

Thursday, April 4, 2013

Biar Tidak berkopiah, berjubah tapi jejak kaki ke masjid :)

Bissmillahirrahmanirrahim ..:)

Kaifa halukum? Ana sht alhamdulillah, harap semua shbt sht2 jugak ye..^^ this week saya akan balik bercuti selama seminggu kat rumah n insyaallah akan mula my next travel ke kedah dlm 4hari rasenya. :) Allah, mmg rindu lah kat kedah.. 2tahun tglkan kedah y byk kenangan dan jatuh bangun kat sana. kat sana menemui cinta, kat sana merasai ukhwah, kat sana memendam rasa, kat sna merindui mereka2 yg berjuang bersama. Doakan saya selamat sampai ke kedah ye. Insyaallah byk destinasi nak lawat kat sane.. banyak "jemputan" kat sne.. asiff syg kalau saya tak sempat nak lwt rumah2 korg.. :) :) but i'll try jugak utk pegi ^_____^

Si dia dinanti,
tiada paksaan dalam bersahabat,
menanti tidak,
memberi harapan jua tidak,

Bersabar,
Telah Allah tunjuki jalan itu,
Kenapa harus melangkaui jalan y mudah,
Sedangkan jalan Allah itu lurus dan tersusun.

"BIAR tidak berkopiah, berjubah tapi jejak kaki ke masjid" simple words yg ingin dikongsi bersama. kadang kala terfikir, layakkah aku utk org yg soleh sdgkan aku just biase2 je.. proses berusaha ni mmg perlu bykkn pertanyaan agar y terbaik itu kita temui.. :) :) saya tidak kisah yang dihadapan saya ini siapa, namun apa yg saya inginkan bukan si dia hanya tahu memberi nafkah, memberi perlindungan mahupun ape jua kemewahan tetapi yg saya inginkan si dia itu mampu menjadikan saya bidadari syurga.. bidadarinya kelak. Mencari juga seseorang yang mampu memahami tugas saya kelak bukan sekadar seorang isteri,ibu.. namun ad tgjwb lain ( insyaallah hanya yg berada di taklifan y sma shja memahami) .

saya tidak kisah y bernama itu tdk hensem, namun nak lah y sweet.. :) menjadikan keluarga saya keluarganya tnpa mengira status bgaimana keadaan kami. yg pandai berbicara dan menasihati kerana saya suka y bernama itu berani tampil utk bercakap.. yg memiliki daya kesabaran yg tinggi kerana dia harus tahu saya ini wanita dan hatinya suram suram tu banyak .. dan y penting y memiliki agama dan berusaha utk mempelajarinya setiap masa sb saya mmg harus dibimbing dgn asas agama jua.. :) tidak kisah kalau awak tak naik ferari sekalipun, tdk kisah andai awk tak berharta n tak mmpu membawa saya jelajah ke seluruh dunia sklipun.. sebab i noe, semua itu mmpu digapai andai y dibina itu hanya kerana asas agama, maka akan bahagia dan merasai cukupnya hidup bersama .. :)


jatuh cinta itu fitrah, manusia mmg mudah jatuh cinta.. cinta itu suci, tp ia akan menjadi kotor bila kita y mengotorkannya dgn kelalaian dan alpha kita pd ALLAH. Tiada lagi talian dgn Allah, kerana bg kita dia tersgt perfect .. Allah, jauhi kami drpd merasai semua itu. saya berhak utk jual mahal, saya berhak utk memilih dan saya berhak utk tidak memberi harapan kerana saya ada matlamat.. matlamat itu jelas.. ingin bercinta slps kawen :) yes,..! saya tak kisah kalau Allah letakkan jarak antara kita, saya tak kisah kalau bukan masa ini Allah nk pertemukan kita.. kerana sy mnta ALLAH temukan sy bila kita sama2 telah bersedia.. jauh disudut hati saya, sy mmg mnanti hadirnya kamu.. namun, insyaallah doa sbgai pengikat semua penantian.. Entah "siapa" .. kan itu rahsia.. ^_^

Saya anggap masa yg Allah sediakan ini adlh utk saya lebih focus kpd matlamat sy y lain. sy ingin menjadi lebih baik.. ingin mencari ilmu dan travel jauh2.. <3 dan saya sgt memerlukan dia utk lebih memahami kehendak saya, :) Insyaallah, one fine day akan dtg my prince tu kan..^_^

# semua y berlaku adlh atas kehendak Allah.. Alhamdulillah, now sy bhgia dgn keadaan ini.. tidak terikat dan berhak mencri..kerana ummi kata " cuti nanti bawa balik menantu lah sorg, farah dah.. lini bila lagi " .. :) insyaallah ummi.. mungkin masin mulut ummi, seorang cikgu jgk y dia nak.. maka kena carilah cikgu kat cni ..^_^  insyaallah... tak kisah lah cikgu ke doktor.. tp, rasanya cikgu is the best kot.. ^_^

doakan pnjg umur n sempat cri seorang cikgu utk ummi.. <3

Sunday, March 17, 2013

An engineer :)

Bissmillahirrahmanirrahim. . .

"kadang2 kita perlu berterima kasih pada jarak, kerana adanya jarak bukan utk menghukum namun memberi sesuatu yg lebih baik. mungkin andai dekat akan berlaku perkara buruk melebihi perkara baik"

Seorang engineer (engineer in bm ape eh? ) kalau nak tulis ttg doctor,accountant,nurse,guru dan yang lain mungkin senang  juga lah kan. ada nampak gambaran. tapi engineer? ape ye. ok, my bro seorang engineer tugas2 dy yg saya nmpak dengan mata kasar adalah selalu busy, dan kalau keluar keje pkul 8pg. balik 8mlm :) site visit? oh ade jugak.. kakak ipar sy pn eng jugak, so tgk penat jgk la seorang wanita jd eng.. tp sy pun tak tau jugak mcm mne kejenye kan,

ok, but for me.. kalau xde eng ni mcm mne negara nak membangun dengan pesatkan. maju sekarang krna adenya eng2 y bertauliah yang terlatih yg bijak bestari kan..^^ bg mereka2 ni y tgk pelajar engnring mesti dorg kata pljr ambik bdg ni bjk sains and math. betul jgk. sb bdg dorg mmg rasenye tertumpu benda tu je. emm, actly engneer pn pndai membahagikan masa dgn family even though busy sangat dgn keje2 mereka kan. cumanya, jgn buat dorg tension n stress.. haaa.. ni sape2 y nak berkawen ngn eng nt.. :) kena praktis drpd awl lah,,. n kena tahu, eng ni busy,

Apapun skop tugas eng y utma, sy hrp semuanya bkl menjadi eng islam y trbaik.. kpd kwn2 sy y ambk bdg ni, sy doakn semoga ALLAH memberi 1001 kefahaman utk diaplikasikan dlm kehidupan. eng jgn buat family macam mesin pulak ye.. hehe.

# good luck my bro <3

Sunday, March 3, 2013

Saya nak jadi wanita yg indah :)

Bissmillahirrahmanirrahim :)

Wanita, telah Allah Jadikan kta adalah sebaik2 perhiasan. Wanita itu indah, yang tak menutup aurat pun boleh nampak indah, ini kan pula kalau yg tutup aurat dgn sempurna, Mashaallah cukup indah dan cantik Wanita ni kan. Ana,anda dan wanita yg lain hari ini sebenarnya teruji dgn pelbagai mekanisme yang mampu meruntuhkan iman kita, daripada segi fesyen, ikhtilat, perlakuan, persaingan dan sbgainya. Sejujurnya apa yang kita dpt lihat hari ini wanita mula bangkit dan meninggalkan zaman dengan memiliki ilmu yang hebat. Hari ni ana nak share sikit bagaimana nak jadi wanita yang indah. hanya sekadar perkongsian, ana pun baru belajar dan perlu banyak belajar juga seperti yang lain. Insyaallah, sama2 kita belajar ye.

Kalau dahulunya kita dalam kelas suka duduk satu meja beramai-ramai dengan kawan2 then kita mula bukak topic yang merugikan masa kita dan sahabat-sahabat yang lain, hari ni meh kita sama2 ubah. kita berkumpul juga, but adakan pengisian bersama, contoh topic apa yang best untuk dikongsi yang nak diamal kita decide sama2. Allah, indahnya kita buka minda serta menambahkan kefahaman kita bersama kan? kalau nak tahu, time tu memang kita semua satu kumpulan tak rugi satu sen pun duduk saje tapi share ilmu berguna, malah boleh pahala lagi. baikkan ALLAH. kalau kita duk satu kmpulan bincang topic ttg si A, bukan saje dpt dosa malah mungkin bkl mendatangkan fitnah,. Nauzubillah, jangan ye shbt2 :) 

Kalau dahulunya kita suka bazirkan waktu pergi hang out dgn kawan2 kat mall atau kat mana2 shja yg melalaikan kita, so now ape kata kita urut kaki kita dan bwa kaki tu melangkah ke majlis ilmu. Mashaallah, kaki kita ni kelak shbt2, say "terima kasih" kat kita, sebab pa? sebabnya kita tak bawa kaki kita p jalan2 kat tempat maksiat. Ha, nak kaki say "terima kasih" dak kelak? banyak shbt2 majlis ilmu disekitar kita ni, ataih kita ja samaada nak atau taknak je. tapi pilih lah untuk nak sebab disana pahala menanti dan disana jua malaikat menunggu utk mendoakan kita. ALLAH, manusia yg didoakan oleh para malaikat, adalah manusia yg tdk dlm kerugian :) moh la kita pegi banjiri majlis ilmu, elakkan buat banjir kat majlis maksiat ye .

Kalau dahulunya kita suka pakai baju kecik2, tdung kecik2, seluar kecik2.. ape kata kalau yang kecik tu kita jahit jadi besar, takpun kan buat baju baru.sebabnya, yang kecik ni hanya sesuai utk org yg kecik je, macam adik2 kita tue .so takkan kita nak bg org bandingkan kita ngan adik kita kan. so, Indahnya kalau wanita itu menutup aurat dgn sempurna, Wanita akan tampak lebih manis if dy menutup auratnya. barulah sejuk mata memandang, lelaki pun tnduk pandangan je, sb segan nak pandang,. Mahal sgt wanita bertutup ni :) lps ni kan nak didik anak2, so taknak ke jadi role model yg terbaik utk anak2? kalau kita sendiri pakai bju anak kita, mcm mne nak didik anak kita ttp aurat kan.. so, ttpilah auratmu y mahal tu ye.

Kalau dahulunya kita suka dengar lagu2 y melaghakan jiwa hati jantung serta hempedu kita ni, ok sekarang tiba masanya kita tukar dan mulalah didik hati serta telinga kita mendengar ayat2 suci al-quran yg cukup mendamaikan. takdenya kalau kita hafal lagu justi biber tu boleh pahala tau membantu kita di akhrat kelak kan, tapi al-quran? pasti dan pasti membantu. kalau kita tak sempat nak belek bace kan, sebab byk asgmnt nak kena taip, kita boleh dgr melalui youtube atau hp kita. haa. xde alasan utk mendengar peringatan drpd Allah kan :) Beruntung kita kalau Allah lahirkan kita yg mempunyai lidah y mudah utk menghafal ayat suci Al-quran ni kan. Indahnya wanita kalau pandai mengaji. nanti boleh ajar umi abah mengaji skali. dulu umi abah yg duk ajar kita kan, bila dah tua kita ajarkan mereka pula. Subhanaallah. Hebatnya anak gadis solehah ni kan.

Kalau dahulunya kita ni kuat sgt lah kapelkan. memang tiap2 tahun tukar pasangan lah katakan. Mashaallah, now sucikan hati.jauhi benda maksiat seumpama itu. kapel awal ape wanita dapat? airmata pun bazir, mahal tau dak menangis ni. tapi kita akan nmpak murah kalau menangis kerana cinta haram ni. Nauzubillah. Nak kapel silakan, nak naik moto bersama silakan,nak berpegang tangan sambil berlari2 ditepi pantai silakan. But, kawen dulu. baru halal semua tu. Jangan dek kerana nafsu, kita gadaikan segalanya. Kalau ada org ajak kapel kata kat dia " kawen slaluh, kapel lps kawen dpt pahala now  mari bersama2 kita elak dosa".. konfom y mendengar tu rasa malu n sama2 nak berubah.Insyaallah. jangan ye wanita, kita ni wanita tau dak. apa2 terjadi wanita kena tangung first. Jangan mudah terkesan dgn ayat2 cinta palsu ni . Jaga..jaga..jaga.

Kalau dahulunya kita kurang berakhlak, maka hari ini ayuhlah kita mensucikan dri dan mula sygi diri serta hiasi dgn akhlak2 terpuji. Wanita yg berumur 100tahun, wlpun muka berkedut, mata tak nmpak n sglanya, dia akn ttp nmpak cantik. Kerana apa? kerana dia ada akhlak. Tapi wanita muda wlpun muka dy tak berkedut lagi, mata jelas, badan cantik lagi, kalau dy takde akhlak for sure takde keindahan bagi mereka disitu. :) akhlak adalah cermin keperibadian, nak cantik kita jaga lah akhlak ye. 

Insyaallah, actly byk lagi cara kita nak jadi wanita yg indah ni. Rajin2 lah belek buku ye. cari buku yg mampu mendidik kita. jgn duk cri novel cinta ja ^_^ akhlak yg cantik mampu menutupi segala keburukkan yg ada pada diri kita. jaga iman dalam diri kerana ia benteng utama utk mendekatkan diri dgn ALLAH. nak jadi wanita baikkan? jaga hubungan dgn ALLAH. takbir..!! 


Good luck guys :)


Cikgu Asmalini Ashri ^_^

Monday, February 4, 2013

Dakwah dalam Baitul Muslim :)



. “Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tdk menderhakai ALLAH terhadap apa yang diperintahNYA kepada mereka dan mengerjakan apa yang diperintahkan NYA….” (At Tahrim 6)

Telah ana persiapkan hal yang berkaitan dengan individu muslim, ana perbaiki diri untuk menuju  jalan ALLAH, kini tugas ana disambung dalam daerah pembinaan baitul muslim.. Ya, islam adalah disepanjang hidup ana, kalau dahulu ana berusaha untuk perbaiki diri dalam konteks individu muslim, sekarang tiba masanya ana menyempurnakan kerja islam walaupun sudah berbait muslim.

“ Abi.. abi… mana abi pergi? Amni dah lama tak Nampak abi rasa macam 10 tahun tak jumpa dan kiss abi …” ..amni berlari sambil memelukku.

Kerana panggilan dan seruan dakwah dan jihad pilihan ALLAH untuk diri ini ana ini, ana terpaksa meninggalkan isteri tersayang dan anak perempuan yang masih kecil dan memerlukan perhatian daripada seorang ayah. Ramai yang bertanya, “ tak penat ke ke hulu ke hilir?”..Namun, ALLAH itu Maha Penyayang dan Maha Mengetahui, DIA anugerahkan ana seorang isteri yang cukup-cukup faham dengan tuntutan kerja ana bukan sahaja seorang suami.

Ana memeluk amni dengan seeratnya, Ya ALLAH lama rasanya tidak memeluk anak kecil ini.

“ sayang, abi selalu rindukan amni. Ni, tgk abi beli apa..” ana tersenyum sambil memegang sebungkus hadiah buat anak kecil ini.

Ana tercari-cari insan yang selalu disamping ana susah dan senang, penyejuk hati dikala duka, pemberi sokongan dikala jatuh di persimpangan..Itulah dia Asma’, isteri yang dianugerahkan ALLAH untuk meneruskan jihad bersama2 dalam mengapai redha ALLAH.

“ Assalamualaikum abg,..” .. bisik Asma’ dari belakang mengejutkan ana daripada pertanyaan dalam pencarian. Subhanaallah, insan ini sungguh sabar dan tidak pernah mengeluh tatkala tuntutan memerlukan ana berada di sana-sini.Dia isteri yang hebat dan tiada bandingnya, seorang ibu yang sabar memberi nasihat buat permata hati kami bilamana ana tiada disisi.

“Asma’..abg mnta maaf, lewat 10 minit seperti yang dijanjikan” .. ana tersenyum.
“ takpa bang.. kan Allah yang gerakkan abg untuk jumpa syg..berterima kasih kat ALLAH..”

Allah… Asma’ tidak mudah melenting, Ya..betul lah janji ALLAH.. andai kita mengahwini seseorang wanita itu kerana agamanya nescaya kita akan bahagia dunia akhirat. Ini baru permulaan dakwahku, kisah perjalanan dakwah dan tuntutan itu masih panjang. Teringat kata-kata salah seorang ulama’ yang mana bila berbicara mengenai istiqamah dalam dakwah ini beliau memberi pendapat :

“ Nak uji kita ni istiqamah ke tak, lihat bilamana kita dah berbait muslim nanti.. tak cukup drpd itu, uji lagi bila kita ada seorang anak nanti.. tak cukup lagi bila ada dua anak..smpailah 5 org anak.. “
Nak kata kita istiqamah, susah. Kadang-kala kita terjerat dengan alasan sendiri. Namun ALLAH itu Maha Mengetahui akan kemampuan hambaNYA, bilamana kita terasa ingin jatuh dalam perjuangan, Dia hadirkan peringatan-peringatan yang berbunga dengan ayat-ayat yang cukup membuatkan kita yakin dengan janji Sang Pencipta. Ana bertuah Allah hadiahkan keluarga yang sakinah yang mana isteri ana juga satu Fikrah dan mencintai jalan Islam. Perjuangan menegakkan islam bukan mudah, kerana musuh-musuh islam sentiasa mengelilingi kita. Namun, binalah generasi islam menerusi kejayaan bait muslim yang dimulai dengan kecintaan dakwah pada jalan ALLAH ini.

(massage from sahabat ana)

“ Assalamualaikum.. akhi , ana nak jemput anta bagi ceramah motivasi kat UIA esok pada jam 8malam untuk pelajar-pelajar yang akan menghadapi final exam, boleh ke tak?”

Antara tuntutan dakwah dan masa bersama keluarga, ana sedar diri ana bukan hanya diperlukan oleh isteri dan anak-anak kerana anak sering berpegang pada prinsip “ andai ada ilmu, sampaikan ia wlpun hanya sepotong ayat”.. Ana sedar, baru sahaja beberapa jam ana di rumah, sudah ALLAH panggil untuk keluar berjihad. Allahuakbar, baiknya ALLAH..sentiasa jaga ilmu yang ada pada ana supaya tidak hilang begitu sahaja dengan memberi ruang kepada ana untuk menyampaikan pada mereka yang sudi menerima.

“ Asma’, esok abg ada seminar motivasi bersama pelajar Uia. Abg tglkan Asma’ dan amni seketika dengan ALLAH ye?”

“ InsyaallahAbg, bilamana ALLAH dah seru nama abg untuk membantu mereka diluar dalam menyampaikan dakwah abg, Asma dah redha abg pergi, Amni pun sama.Kami berdua doakan abi dari jauh ye. Semoga ALLAH selamatkan perjalanan abg dan ilmu y abg kongsi dibalas ALLAH dengan pahala yang besar”..

Alhamdulillah, keberangkatan ana bakal di sertai dengan doa seorang isteri serta ibu bapa yang tidak putus-putus memberi nasihat serta menjaga Asma’ dan Amni ketika ana keluar berjihad. Asma’ juga sering memberi ceramah fiqh wanita bila dijemput untuk memberi talk, kerana isteri ana juga memiliki tuntutan serta prinsip yang tersendiri untuk islam. Teringat kata-kata yang sering menjadi penguat semangat jihad ana oleh sang isteri :

“ Andai kita syg ALLAH, kita kena sayang islam, kalau kita nak ALLAH syg kita, buat sesuatu untuk islam…”

Untuk memastikan islam terus Hijau, islam menjadi subur pilih lah untuk bergerak dalam jamaah. Kerana Rasulullah s.a.w sendiri bergerak dalam jamaah. Kerana untuk melawan musuh gelap islam itu kita perlukan tembok pertahanan yang untuh, Rasulullah s.a.w dulu memerangi musuh untuk melihat islam mekar sehinggakan hari ini, tidak salah andai kita berjihad  hari ini untuk generasi akan datang. Islam itu agama yang syumul, pilih la untuk sentiasa bergerak bersama kerana andai sebatang lidi dijadikan penyapu untuk menyapu debu di lantai, mana mungkin debu2 itu akan pergi, Namun andai kita kumpulkan lidi-lidi yang lain menjadi penyapu, nescaya bersih debu2 yang menggotori lantai tadi. Sesuai dengan Firman ALLAH S.W.T :

Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebaikan dan takwa dan janganlah kamu tolong menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran”. ( Al-Maidah 2)

Pesan ana buat mereka yang Telah berjanji pada ALLAH utk terus tegakkan islam :
Jika kelak kita menangis kerana kehilangan sesuatu yang berharga tatkala kita sedang menjalankan dakwah dan jihad kita di jalan ALLAH, ingatlah ALLAH sedang uji keimanan dan kesetian kita untuk islam, apa kita kuat atau tidak bila ALLAH uji, mengeluh atau tdk dan bersyukur ataupun tdk. Yakinlah, bilamana saat ALLAH menguji kita waktu dan ketika itu,  walhalAllah sedang merancang sesuatu yang lebih baik dan indah. Mungkin tdk di dunia, namun pasti diakhirat. Orang yang berdakwah itu tdk mementingkan waktu rehatnya, kadang kala tdur pun tak cukup, makan pun sekadar alas perut,hartanya di belanjakan pada jalan jihad. Sedikitpun mereka tidak penat, keluar subuh anak masih tidur, balik tgh malam anak dah tidur.Begitulah sunnah orang berjuang.

Telah ALLAH sediakan medan istirehat di syurga buat para mujahid/mujahidah islam yang tak cukup rehat didunia ni. Mashaallah, sayangnya ALLAH pada mereka yang keluar berjihad dan meninggalkan anak isteri tersayang kan.

( Petikan ayat Fathi Yakan)

“ Jalan ini merupakan satu jalan yang tidak akan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki dan kehidupan masa depannya. Jalan ini tdk akan sanggup dilalui oleh orang yang mementingakan kerehatan dan tuntutan hawa nafsu, tdk sgup dilalui oleh mereka yang sempit dada dan tdk mempunyai kekuatan, tdk sgup dilalui oleh mrka yg tdk sabar menerima kata cemuhan apatah lagi berkorban harta dan wang ringgit, tdk sanggup dilalui oleh mereka yg berkeras dan bertegang dgn pendapatnya sendiri sdgkan beliau tdk mengetahui bhwa beliau tdk mengerti serta tdk mahu tunduk pada mana2 kputusan”

Berterima kasih lah kepada ALLAH :

Ana menutup buku karya Fathi Yakan dan memandang wajah kedua-dua insan yang sering memimpin tangan bersama dalam dakwah ini. Seorang isteri yang bijak, dan anak yang solehah yang akan di didik menjadi serikandi islam. Dakwah ana tdk pernah akan berhenti sehingga nafas terakhir, insyaallah bersama kita didik diri menjadi individu muslim dan didik keluarga kita dalam bait muslim supya dapat melahirkan generasi islam yang hebat