Sunday, December 15, 2013

Dia Ahmad Ammar :)

Bissmillahirrahmanirrahim..

jari-jemari melihat ramai yang mengepost mengenai satu kisah pemuda yang ana sendiri tidak kenali, mula-mula ana tak endahkan sebab ana takde masa nak membaca time tu. then, hati ni asyik tertanya-tanya. siapa Ahmad Ammar ni? take time, saya pun mula membaca dari satu kisah ke satu kisah. Allahuakbar, menitis airmata.. hati ini bagai disapa sesuatu, rasa apakah ini? ya aku cemburu.. Allah aku cemburu kepada insan yang bernama Ahmad Ammar. pemergiannya khusnul khatimah, ana mula melihat perkembangan ceritanya melalui cerita-cerita yang ditulis oleh ibunya dan sahabat2nya jua. Ternyata Ahmad Ammar bukan calang-calang orang. Hebat. Mashaallah, beruntung ibunya memiliki anak sebaik beliau, yang hidupnya sentiasa berbakt pada islam.

ana membuka page Fb Ahmad Ammar, dan ternyata ramai yang sedih dan bangga dengan beliau. Usianya baru sahaja 20tahun, namun pemergiannya dihabisi dengan syahid bertemu Allah.. Namun aku? bagaimana pengakhiranku Allah? Sebaris nama yg sebelum ini tidak diketahui penduduk bumi, namun Allah angkat namanya setelah pemergiannya. Ya, dia cukup istimewa. dihati ana, ana merasakan bagai sudah lama mengenali as-syahid Ammar ni. rasa bagai mahu bertemu beliau, namun Allah sudah kenalkan kami melalui cerita2 yang ditulis. Subhanaallah... 

ketika ana melihat tribute ammar, menitis airmata jua.. mana tidaknya, bukan rakyat Malaysia sahaja yg mengagumi Ammar, tapi seluruh dunia. Turki terutamanya.. dimana jasad disemadikan di turki. Ana melihat wajah kedua ibu bapanya, cukup tenang. Ya ...ibu mana tidak gembira setelah mendengar perkhabaran syahid si anak. terasa skit melahirkan dan penat membesarkan itu terbayar. ketika ana lemah dalam perjuangan, kata2 ammar menjadi penguat semngat ana.. " kita berjuang letih didunia, sebab nak rehat diakhirat".. terus bersemangat utk melakukan hal-hal yang lain. dia syahid kerana dia syg kan islam dan memberi tubuh badannya pada perjuangan.. namun aku?? selalu bertanya hal ini. ana ingin jua sepertinya.. syahid.. syahid.

andai Ahmad ammar ini mampu menggongcangkan dunia, ana harap bakal ada ahmad ammar yg lain. Insyaallah, ana jua ingin melahirkan Ammar utk islam .. Semoga jalan hidup Ammar akan datang diakhiri dgn syahid jua. Kuatkan hati, pandang ke hadapan.. tugas kita utk berjuang belum selesai, hidup ni adalah utk berjuang. Bukan bersenang-lenang. Berlapang dada, kerana kita bakal mendidik mujahid/mujahidah akan datang :)

Siru' ala barakatillah... takbir..!

No comments:

Post a Comment