Wednesday, December 25, 2013

Perjuangan :)

Bissmillahirrahmanirrahim..

Bangunlah wahai manusia yang masih lena tidur, masih asyik berehat, masih khusyuk melakukan maksiat. bangkitlah menegakkan syiar islam, bangkitlah berjuang. tugas kau disini bukan untuk bersahaja, tapi bermatlamat. carilah jawapan kenapa Allah turunkan kau ke dunia ini,.. carilah jawapan itu. :)

Alhamdulillah, diberi nikmat iman, islam dan ihsan.. mampu berdiri dengan sihat. menarik nafas panjang, ternyata hari-hari yang dilalui kian mencabar. terasa bagai kaki lemah untuk bergerak. kenapa? kerana masa kian mencembuirui aku untuk berada dizon selesa seperti kalian. tatkala aku mengambil masa untuk muhasabah diri ( selalunya waktu sebelum tidur) pasti aku menitiskan airmata. kenapa? kerana aku belum cukup hebat dalam berjuang. siapa aku hendak dibandingkan dengan mereka yang jauh lebih hebat?? aku tidak sama sekali. Orang yang memegang amanah, bukan bermakna dia adalah yang terbaik diantara yang ada, tetapi itu sebenarnya ujian buat mereka. ujian samaada lebih dekat dengan Allah ataupun sebaliknya. Seketika aku berhubung dengan naqibahku, untuk mendapatkan serba sedikit nasihat, lalu naqibahku mengatakan "hanya orang yang berada ditempat itu sahaja mampu merasai bagaimana mereka melaksanakan amanah itu, sedang yang lain tidak mampu memahami"


Maha Suci Allah yang menggerakkan hati-hati manusia, tatkala aku "penat" dalam berkejaran, Allah tiupkan tenaga supaya aku mengerti akan landasan perjuangan ini. Ya, kami berdiri kerana kami faham fikrah perjuangan. kami diajar, dan kami dibentuk. Mashaallah, indahnya ukhwah ini. indah... mencari bait-bait kata tafsir al-quran untuk dijadikan semangat dalam perjuangan, ternyata Allah menjaga diri ini. semangat sungguh bila nak bekerja, macam minum suplement pulak ,, hehe,. tapi, itulah.. apa-apapun kita kena jelas fikrah, kena tahu kenapa kita ditempatkan disitu. walaupun 24hours kian diisi dengan pelbagai program, insyaallah.. saya harapkan program2 itu mampu mendekatkan diri kepada Allah. Niat saya satu.. mati syahid dalam perjuangan.


hari-hari dilalui kian membawa 1001 cerita. pelbagai cerita.. ada yang gembira,sedih dan bercampur. Alhamdulillah, sesi kali ini saya bertanding di kerusi MPP.. Dan diberi peluang oleh Allah untuk mentadbir Universiti. Allah, cukup besar amanah ini, menitis airmata saat diumumkan layak memegang kerusi MPP. bukan bangga, namun dibarisan kami sudah diajar untuk berjuang dan melangkah kehadapan...amanah ini cukup besar,... Insyaallah akan diperjuangkan dengan sebaik mungkin .

selepas diumumkan maka bermula episod baru kehidupan, Ya berbeza.. mmg berbeza. dulu kebudak2kan.. sekarang saya harus matang memikirkan pelbagai perkara. bukan hal diri saya sahaja, malah semua. kerana ustaz selalu ingtkan 4 golongan pemimpin yang akan disoal oleh Allah diakhirat.. terngiang2 .. tertunduk malu dan insaf memikirkannya... tidak mengapa tiada rehat, kerana yakinlah rehat yang paling berkesan ade diakhirat sana. itula yang menjadi semangat kepada kami untuk melangkah.

melihat kepada takwim tahun hadapan.. Allah, ternyata tiada ruang untuk melakukan aktiviti lain melainkan focus untuk program di universiti. Memandangkan saya memegang dua jawatan MPP dan MMK maka saya perlu lebih bijak membahagikan masa utuk run program bagi kedua-duanya. Insyaallah tahun dpn juga praktikal, xsabarnya.. kena susun jadual betul-betul supaya selari dan mampu diikuti .. semoga diredhai jalan jihad ini.

Terima Kasih Allah atas pertolonganMU, dan jadikan kami hambaMU yang sentiasa berusaha untuk terus melangkah, Insyaallah saya kuat, saya mampu, dan saya adalah pemimpin. ^_____^

fi akhiri kalam, semoga Allah jua menjaga kalian.. :)




No comments:

Post a Comment