Sunday, December 29, 2013

Menjadi Sebelum Mencari

Assalamualaikum wbt :)

selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, sahabat2 baginda, doa buat para sahabat dan ibu bapa serta diri sendiri yang penuh dosa dan hina. mencuri sedikit waktu untuk menulis bicara sederhana yang terlintas difikiran namun tidak terluah dengan kata-kata. kerana malu, saya sorokkan. keran masih lagi cetek ilmu saya mula mencari dan kerana perjalanan itu rahsia Allah, saya belajar mendekatkan diri dengan Allah. Bissmillahirrahmanirrahim, tiada kata sehebat Lailaha Illaallah.. seberat manapun timbangan yang dibandingkan, pasti kalimah itu jauh lebih berat, Allahu Akbar. 

Disebalik senyuman, adakala tersimpan pelbagai persoalan. kerana saya jua wanita. cuba menepis kerana belum bersedia untuk memikirkannya. namun satu sudut bertanya, " sampai bila berdiam, belajarlah untuk bersedia" .. Ya, belajar.. kerana proses ini jua menentu jalan ke syurga. satu saat saya mengambil ruang untuk muhasabah diri. "Andai satu hari nanti mendirikan bait muslim" .. jauh dari sudut hati terasa belum layak untuk memikirkannya. apatah lagi dalam kondisi sekarang yang bukan waktu yang sesuai untuk saya memikirkannya.,. menolak, kian menolak namun cuba tarik nafas dan matangkan fikiran. saya melihat perjalanan untuk ke pertukaran status itu bukan perkara yang mudah dan jalan yang senang. apatah lagi dengan diri yang serba kekurangan. belum layak untuk mentadbir sebuah masjid Allah. Malu pada diri saat memikirkan banyak perkara perlu saya belajar terutamanya aspek agama. 

Membelek-belek artikel mengenai punca-punca penceraian, tips untuk menjadi ibu dan isteri yang solehah, cara membimbing anak-anak kecil, keluarga bahagia.. Apakah itu dinamakan bersedia? NO, itu hanya sekadar proses awal untuk kita belajar. bukan bermakna saat hampirnya perkahwinan baru kita mula nak meneliti perkara-perkara ini. Allah sedang memberi masa untuk kita sama-sama meneliti dan belajar, manfaati masa. Usah terburu-buru dalam membuat keputusan, keran ianya satu perkara yang cukup besar yang perlu kita laksanakan. andai hanya keindahan yang difikir, saya risau bila ditimpa ujian kita semua tidak mampu menerima takdir Ilahi. Mashaallah.

Saya sering beniat untuk berkahwin awal, kerana apa? kerana hati ini mudah dicucuk kata-kata syaitan laknatullah. niatlah untuk berkahwin awal sahabat, kerana ia juga salah satu tarbiyyah jiwa untuk kita berusaha mengelakkan diri daripada melakukan maksiat. bila dua hati bertemu cinta, segalanya terasa indah. itu kerana syaitan yang menampakkannya indah. Nauzubillah.. Sering menasihati diri, belajar untuk menjadi wanita yang mahal, biar ego kita tinggi kerana kita wanita hatinya bukan mampu dibelah 4 seperti lelaki. setia kita Insyaallah pada yang satu, iaitu suami yang soleh. Niat saya itu bukan sahaja, kerana saya jua bermatlamat. saya jua ingin membantu sahabat-sahabat yang lain untuk berbait muslim melalui orang tengah. andai Allah memberi peluang saya teringin membantu. Tetapi, perjuangan ini perlu saya mulakan dengan diri yang hina ini terlebih dahulu, Insyaallah, memilih untuk menggunakan cara sebegini. Biar secara zahir tidak pernah mengenali secara mendalam. Namun Allah itu Maha Adil kekurangan itu ditampung dengan kelebihan.

Berusaha menjadi yang solehah? Allahu Akbar, belum lagi .. belum lagi. apakah tidak layak untuk saya memiliki yang soleh? Insyaallah, Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Suatu ketika pasti bertemu. Secara jujur saya cukup segan untuk berbicara hal sebegini, bukan kerana saya tidak serius dan tidak memikirkan kehidupan di masa hadapan, namun kerana malu dengan diri yang serba kekurangan saya menunduk dan mendiamkan diri. Wanita mana tidak mahu ada pendamping yang melindungi dirinya? hero yang boleh menemaninya dikala susah dan senang. soulmate yang boleh menjadi pendengar setia bicara leterannya, perwira yang mampu mengajaknya berjuang bersama dalam keberlangsungan dakwah dan seorang lelaki yang halal untuknya memperolehi keberkatan doa dan keredhaan jalan ke syurga. Pasti mahu, saya mahu dan saya sering memujuk hati, " Mungkin masa ini belum sesuai, Allah sedang persiapkan hari bahagia itu".. Namun satu pesanan pada diri, siapapun dihadapan itu kelak Insyaallah bakal memimpin keluarga dengan baik.

Setiap kali mendengar perkhabaran baik walimatul urus sahabat-sahabat, hati ini melayangkan sekeping doa untuknya dan untuk diriku. semoga saya juga mampu menjadi seperti mereka. HALAL. sekarang ini, ruang dan masa Allah berikan untuk saya berusaha MENJADI SEBELUM MENCARI. mohon doa daripada semua sahabat, semoga roh islam itu sentiasa meresap dalam jiwa hina ini, dan Allah memberi ruang untuk kita sama-sama muhasabah diri. Usah mengeluh, hal ini Allah dah rancang. seketika saya ingin mengajak kalian berfikir mengenai sesuatu perkara, semoga membuka minda.

" ketika Allah turunkan bencana, tidak ramai yang bertaubat kerana fikir itu hanya balasan Allah untuk hambaNYA yang melakukan dosa besar, Ketika Allah memberi sejuta kebahagian kita terlupa untuk bersyukur kerana kita merasakan kegembiraan itu tidak akan Allah tarik kerana kita berada dizon selesa, Ketika Allah turunkan musibah kita menyalahkan takdir kerana kita beranggapan kita sudah berusaha sehabis kita tanpa kita fikir sebenarnya Allah sudah menyediakan apa yang kita perlu berbanding apa yang kita mahu" (Asmalini Ashri, 2013)

Tiada kata selain nasihat hati sebagai tarbiyyah dan santapan jiwa, tatkala resah memikirkn perjalanan hidup rajin-rajinkan dan ringan-ringankan tangan untuk membelek Kalam Allah sebagai penawar hati. kerana disetiap persoalan kita, jawapannya telah Allah sediakan didalam sebuah kitab iaitu AL-QURAN. andai perjuangan ini mudah, pasti ramai yang merelakan diri untuk bertempur. tetapi perjuangan ini hanya untuk orang yang dipilih Allah kerana ia sukar dan ganjarannya mahal. semoga kita menjadi salah seorang daripada syahid perjuang yang disebut penduduk langit dan bumi kelak :)

Akhir kata, bicara ini sekadar secebis lontaran fikiran, Tiada yang lebih hebat perancanganya melainkan Allah. serahkan diri pada YANG ESA, selamat dirimu. dari api neraka dan berjalan ke syurga. 

Assalamualaikum wbt :)


No comments:

Post a Comment