Saturday, November 24, 2012

APA kita sedia menghadapi kematian? apa tanda2 kita seblum menghadapi kematian..




Bissmillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, bersyukur dengan lfz mulia kehadrat ALLAH, krna msih diberi peluang untk merasai hidup didunia pinjaman ini. Apa kita pernah terfikir, andai nyawa kita ditarik sesaat lagi..apa yg kita akan lakukan sesaat sebelum kematian kita?? Insyaallah, semoga ALLAH memilih kita semua untk mati dengan khusnul khatimah..ameen. MATI itu satu kepastian, benda y akan terjadi dan bkl dirasai oleh semua manusia.. saya y sdg mnulis ni pn akan mati, cuma kita tak tau bila kita mati kan? kalau lah kita tahu bila akan mati, pasti ramai saat ini tdk mahu melakukan dosa, sb ingin mengejar redha ALLAH.. Tapi, sengaja ALLAH rahsiakan tarikh pertemuan antara kita denganNYA, sb DIA hnya ingin mencari seseorang yg benar2 lyk untk ke syurganya.. :) :)

Mati ni tak kira tempat, tak kira waktu, tak memilih y tua atau y muda untk mati dulu dan tdk memilih pangkat atau drjat. Seperti video diatas tu jgk, ustz tu mngl saat dy sdg menyampaikan ceramah..Subhanaallah, Sguh ALLAH bgtu baik terhadapnya.. kematian yg sgt baik..bagaimana kita ye? kita sering leka, dan kdg2 tak ingt pun y kita akn mati bila kta dlm kdaan gmbra right? jgn bgtu shbt.. tadi sempat sy menghadiri satu bengkel pengurusan jenazah,,.dan saat itu sy sendri melihat bgaimana nak memandikan jenazah, nak mengkapankan jnzh dan sbgainya.. sy membygkan...andai sy ditempat itu,bgaimanakah perasaan sy.. ALLAHUAKBAR.. !

Sebelum kita bertemu ALLAH.. ada tanda2 y kita boleh perasan pada diri kita sendiri iaitu :
=) tanda2 100 hari kematian
=) tanda2 40 hari kematian
=) tanda2 7 hari kematian
=) tanda2 3hari kematian
=) tanda2 1 hari kematian
=) tanda2 akhir kematian

TANDA-TANDA 100 HARI SEBELUM KEMATIA :
- tanda pertama dr ALLAH
- Tanda untk org islam shja
- selepas asar
- hujung rambut samapai kaki terasa getaran seakan menggigil.

TANDA-TANDA 40 HARI SEBELUM KEMATIAN :
- Tanda ke2 dari ALLAH
- bahagian pusat berdenyut2
- selepas asar
- Daun tertulis di ARASH akan gugur dan malaikat maut akan ikut kita setiap masa kecuali di tandas dan tempat tido.

TANDA-TANDA 7 HARI SEBELUM KEMATIAN :
- Tanda ini hanya diberi kepada mereka y diuji dgn musibah kesakitan , dimana orang yang sakit sebelumnya tidak lalu makan, menjadi berselera untk makan.

TANDA-TANDA 3 HARI SEBELUM MATI :
-terasa denyutan di bahagian tengah dahi antara kiri dan kanan
-mata hitam bersinar
-hidung mula jatuh
-telinga menjadi layu
-telapak kaki akan telunjur kehadapan dan sukar ditegakkan.

TANDA-TANDA 1 HARI SEBELUM KEMATIAN :
-Berlaku sewaktu asar dgn satu denyutan di unbun2.

TANDA-TANDA AKHIR SEBELUM KEMATIAN :
-merasa sejuk dibahagian pusat dan turun dibahagian pinggan dan naik ke halkum...( saat ini, mengucaplah kalimah syahadah)

Serba sedikit yg dpt dikongsikan, kita didunia ini sementara..y kekal adlh diakhirat sana.. saat ALLAH menjemput kita, baru kita sdr kita sbnrnya milik ALLAH. mungkin dahulunya kita nakal, dan byk dosa kita lakukan.. now, ini lah waktu y tepat untk berubah. kalau kita kata "aku xdpt hdyh lg" ..itu slp kita..ALLAH telah memberi, tp saat itu kita sombong untk menerimanya.. kita menolak,kerana kita takut untk berubah.

ALLAH BERFIRMAN DALAM SURAN AL-FATIR :)


Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian ia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan). Dan tiada mengandung seseorang perempuan, (juga seekor betina), dan tidak pula satu-satunya melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah. Dan tidak diberikan seseorang berumur panjang, juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada kadarnya di dalam Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah.”(Surah Fatir: Ayat 11) 

# YA SODIQI HABIBATI.. memilih adalah pilihan,pilihan adalah hak dlm memilih.. pilihlah kematianmu dalam husnul khatimah..:) kejar redha ALLAH drpd skrg. waallahua'lam.

^_^ A_A

No comments:

Post a Comment