Tuesday, October 8, 2013

Tiada Mantan pejuang :)

Sambil  jari jemari gosokkan pakaian untuk sahabat. hati berzikir pada Allah. Terdengar lirik daripada corong radio

"sudah sunnah orang berjuang,..............."

" amal..! kau nak bakar baju aku ke.. mengelamun pulak".. cuit hanis.

" Mashaallah, hanis.. maaf2..aku tak perasan. maaf sahabat " sambil memeluk hanis

" kau ada masalah ke amal?"

" takde.. kenapa hanis? ".. berkerut dahi

" habis tu dah kenapa kau mengelamun"

" emmm.. hanis, aku nak tanya kau.."

"apa miss.. kalau benda mengarut aku taknak jawab" ..sambil gelak

" hanis, kau sanggup berkorban masa, harta dan tenaga??"

" kau bercakap mengenai apa ni mal??"

" emmm.. jom kita jadi pejuang..!!!"

"ehh, kau ni da kenapa... nak pegi berperang ke.. dah2.. gosok baju aku tu .. aku dah lewat ni. sori suasahkan kau.."...

24jam.. dalam satu hari, pelbagai benda kita boleh buat. 24jam itu suatu masa yang sangat lama. kita kata, kita ingin menjadi seorang pejuang, kita nak tolong agama Allah, kita nak jadi orang yang baik.. tapi dalam 24jam itu, ada masa yang kita korbankan untuk perkara yang sia-sia. kita tidak pernah menagis ataupun menyesal dengan masa yang kita sia-siakan. waktu muda kita terasa seperti hidupnya lama, kerana kita fikirkan matinya dikemudian tua. 

untuk menjadi seorang pejuang tidak dispesifikasi dalam mana-mana kursus. kerana bilamana kita ingin menjadi pejuang, kita harus fleksible. nak jadi tukang masak (chef) digelar pejuang juga. pejuang yang harus memasak dengan ikhlas dan mengelakkan diri memasak benda yang haram. nak jadi pejuang dlm bidang polis, tentera, guru.. cara perjuangan mereka juga berbeza-beza. maka, pejuang itu bidangnya luas. bukan hanya spesifik utk org yg bertudung labuh, berkopiah, berserban,berjubah n duduk atas pentas dan berceramah atau pegang senapang dan berperang.

Jadilah pejuang yang benar-benar ingin berjuang. bukan pejuang yang hanya ingin nama. korban waktu, harta dan tenaga. kelak Allah bakal sediakan ruang rehat yang cukup indah buat kita para pejuang. ada sahabat-sahabt kita hidupnya singkat sahaja, namun hidup singkat itu digunakan utk beramal ibadat kpd Allah.. maka syurga buatnya. manakala ada shbt yg hidupnya lama, namun dia sia-siakan dgn perkara yg tidak berfaedah, maka neraka buatnya. 

Tidak usah kita persoalkan apa yang orang lain telah buat utk menjadi pejuang, sebaliknya check diri kita. apa kita telah menyumbang? atau kita hanya menanti semua itu digerakkan oleh orang lain? ubah sikap kita, tidak salah kita memulakkan sesuatu yang baik dgn cara kita sendiri. gerakkan. kerana kita ingin semua merasa untuk hidup dalam keadaan yang baik. belajar memahami bidang tugas sahabat-sahabat kita, kerana pejuang itu kareernya berbeza-beza dan sudah tentu skillnya juga berbeza. jadi tiada masalah jika kita berkongsi perbezaan itu. Tiada istilah mantan pejuang. kerana hidup kita adalah untuk berjuang,

melihat muka-muka sahabat yang ditemui.. hati berbisik. 

" syukran Allah, jadikan kami pejuang. aturkan masa kami 24jam dengan benda baik tanpa ada perkara yg melalikan hati-hati kami drpd mengingatiMU. beri kami ilmu setiap hari. beri kami merasai nikmatnya menjadi pejuang, jdkan kami hambaMU yg sentiasa bersyukur dgn nikmat dan ujianMU. dan hadirkan kami sahabat2 yang cintakan perjuangan.."

hanisss,,, aku harap kelak kau memahami, aku ingin berjuang untuk semua itu. pejuang yang bagaimana?? seperti mereka yang ikhlas memberi waktunya,hartanya dan tenaganya untuk dikorbankan. Mustahilkan? aku akan usahakan..

telahku siapkan pakaian untuk hanis, tersenyum pada sehelai pakaian. ternyata dirinya sudah mula berubah menjadi seorang pejuang., pejuang yang ingin mencari keredhaan Allah. Ya .. hanis mula berubah menjadi hanis yang lebih baik. semoga kita terus thabat dalam perjuangan, Ameen.

Cikgu Asmalini Ashri :)

No comments:

Post a Comment