Tuesday, February 14, 2012

::: Indahnya andai dakwah dan Perjuangan menjadi matlamat kita :::

 Sering kali kita mengelak untuk berbicara dgn lebih mendalam mengenai hubungan ..pernah dgr mengenai baitul muslim???...antara jawapan yg sering kita dgr drpd mereka..

"maaf,sy blm cukup umur untk berbicara hal ini..."
"saya masih mentah untuk berbincang hal ini...."

           Mereka menggp baitul muslimin ini hnya ikatan,pernikahan atau hbgn antra ikwan dan akhawat serta hbgn antra muslimin dan muslimat..sy juga terfikir bgtu mulanya..setelah sy bca blog shbt sy,brulah sy mula mengthuinya lbh lnjut... baitul muslim ini adalah satu urusan yg sgt besar,..besarr?? kenapa ye?? ye,sb untk membina sesebuah keluarga yg berlandaskan ajaran islam sebenar,ia kena diwujudkan drpd kaedah kita bergaul serta pemahaman kita terhadap cara pergaulan dalam islam.ia adalah urusan pembinaan ummah yg sebenar..kerana drpd baitul muslim ini lah mampu melahirkan para penyambung penggerak islam y bertaqwa.. ia bukan perkara mudahh...kalau ianya sng,negara kita pasti tidak dilanda masalah sosial yg semakin meningkat dari hari ke hari kan???

          Dakwah pada masa kini berbeza,begitu juga cara kita mempengaruhi mereka juga berbeza..cara penjagaan kita juga berbezakan?? emm,sesetengah ikwan menjaga pandgn mrka drpd melihat akhwat hggakan tidak nampak tiang d hadapan.. mereka berbeza,jauh berbeza,mereka lebih selesa memilih berkahwin dulu br kapel dgn pasang..dan bgtu jua akhawat..subhanallah..andai kita memahami apa itu baitul muslim sebenar..maka akhlak kita jga terjaga.. untk dpt anak soleh solehah,melakar keluarga bhgia,mempunyai pglmn bercnta yg halal,membangunkan islam serta berdakwah...fahamilah baitul muslim..kita perlu bgunkn matlamat kita ini sahabat...


        Ini lah tgjwb kita..perlu menjaga ikhtilat sebelum kawen..tidak malukah kita kpda ALLAH??kita bertunang terlalu lama dan tnpa sdr kita memberi ruang untk kapel...itu statement..!! kita merindui saban malam,ingin bersms n call2...tapi kita bkn halal...bukan halal...ASTAGHFIRULLAHAL AZIM...ini lah kita y sbnrnya..ye,kita...kita yg sentiasa menggp hbgn haram itu halal krna kita sgkakn kita sdh ikt syariat islam dalam menjaga ikhtilat ini...Ya ALLLAH....ampunkan hambamu ini..aku lalai dgn kasih syg seorang adam.. pdhl aku cukup2 tahu yg dia bkn halal untukku...

        Dengarlahhh shbt,... pergaulan yg sebenar,yg halal adlh setelah diijab kabul,jgalah baitul muslim mu..jgn biarkan ia tercemar..jika dri kita longgar..maka anak2 kita jga akn seperti kita...nasihat pada hati...ini urusan besar kita menuju kebahagiaan y hakiki..:) insyaallah... ikwan yg ingin menjadi mujahid yg sbnr ialah yg meletakkn perjuangan islam dlm dri mereka,berkahwin bukan hanya untk menghalalkan hbgn semata2..tetapi ia jga proses dakwah..jika hnya memilih  perkahwinan atas citarasa dan perasaan,maka kita tdk lyk dgelar mujahid..akhawat juga begitu..jika kita ingn mnjdi mujahidah,maka sentiasa mekar membantu zaujan krna kita adlh syp kiri perjuangannya..:)

No comments:

Post a Comment