Monday, February 27, 2012

::: Ikhlas itu dr hati,bukan di bibir :::

     AS SALAM... Berbicara seketika mengenai IKHLAS... ikhlas,senang saje disebut,.bahkan melakukan sesuatu dan mengaku kita ikhlas juga mudah..:) tetapi yang menjadi persoalannya,ikhlas kah kita??? ikhlas ini hanya boleh di nila oleh ALLAH S.W.T shja,kita boleh mengaku kita ikhlas..tetapi kita sebenarnya tidak yakin samaada betul atau tidak kita itu ikhlas..:) sahabat, ikhlas itu halus...ianya terbit dr hati.untuk ikhlas terlalu susah kerana ia akan melahirkan sifat riak tatkala kita melakukan sesuatu..tetapi,sifat itu boleh dielak,dgn kita perbanyakkan beristghfar kepada ALLAH.. insyaALLAH ALLAH menjaga hati kita..

     Kita banyak melakukan amal,tetapi andai tidak ikhlas sama sahaja seperti kita berbual kosong..tiada apa2 yg kita dapat..sebagai contoh: kita memberi derma sebanyak RM1J,tetapi menjemput stesen tv n media cetak untuk menghebohkan mengenai sumbangan kita...sedikitpun pahala tidak kita perolehi berbanding mereka yg menderma 10sen,tetapi ikhlas..wang tidak menjadi ukuran dalam hal ini..yg menjadi ukuran ialah.....IKHLASKAH KITA???

       Hal ini hanya sekadar perkongsian serta nasihat hati,...jika kita tidak tahu sejauh mane kita ikhlas,maka berdoalah kepada ALLAH semoga hati kita sentiasa ikhlas,serta berlapang dada dlm melakukan sesuatu..selebihnya tawakal kepadaNYA untk menilai keikhlasan kita..waallahua'lam..:) :) :)

No comments:

Post a Comment