Monday, February 6, 2012

::: AuRat MahKoTa WaniTa :::

ASSALAMUALAIKUM..SALAM SAHABAT YG DICINTAI:)

Hari ni sy nak kongsi tentang ilmu yg sy perolehi setelah membaca buku agama yg bertajuk "AURAT MAHKOTA WANITA"..sgt2 tersentuh hati bila baca buku ni,kerana semakin sy baca baru sy sedar banyak benda yg sy terlepas pndang dlm soal menutup aurat ni..diharap,dengan sdikit prkgsian ni dpt membantu para sahabat mengenai kewajiban kita menutup aurat..:) :)

baiklah,sebelum kita pergi dgn lebih mendalam..sy akan menerangkan maksud aurat sebenar:

>>>>AURAT

bahasa: aib atau keaiban
istilah feqah: bahagian tubuh badan yg wajib ditutup atau dilindungi drpd pndgn org lain.

sahabat sekalian,didalam AL QURAN telah ALLAH sebut sebanyak 3x dengan pengetian yg berbeza..boleh rujuk pada SURAH AN-NUR AYAT 31,SURAH AN-NUR AYAT 58 DAN SURAH AL-AHZAB AYAT 13..

    Menutup aurat itu perkara yg WAJIB bagi lelaki dan perempuan.. bagi kaum perempuan,mereka perlu menutup keseluruhan tubuh badan mereka kecuali tapak tangan dan muka.Perkara ini sgt2 penting buat kaum hawa,kerana aurat kita adlh mahkota atau aset kita..mereka yg ajnabi dgn kita tdk boleh melihat aurat kita.. jgn kita pamerkan aset yg mahal ini kepada mereka y tdk boleh kita nampakkn perhiasan yg ada pada kita....

    Mengenai cara pemakaian,seperti mana kita lihat dunia hari ini..pelbagai fesyen yg mampu membuatkan kita tampil menawan..sehinggakan sy juga tertarik..bila lihat ada wanita yg pakai selendang berbelit,baju berbungga2,kasut tinggi,gelang lip lap2,gincu merah,maskara hitam pekat,pipi merah2 suam sy juga teruja untk kelihatan begitu..tapi,sy malu..sgt malu dgn ALLAH,bila sy ingt apa y sy baca ALHAMDULILLAH..ALLAH masih jga sy,..:) sy selesa dgn gaya sy begini...simple,dan sy tahu batas pemakaian yg sesuai mengikut cara islam.. ramai yg berpakaian,tetapi seolah2 telanjang..ianya kerana,mereka pakai pakaian yg xcukup kain,nipis,terkoyak dan ketat sehinggakan nampak susuk tubuh yg cun melecun tu,,.. Nauzubillah..manusia seperti ini kelak akan dibakar dlm api neraka kerana pkaian mereka..

      Dalam soal bertudung pula, ALHAMDULILLAH rmai yg mula bertudung..tetapi cara bertudung munurut islam tu yg kurang dipratikkan oleh segolongan besar kaum hawa.. xsalah untuk berselendang,shawl,tdung bawal,tdung ouning ataupun tdung siap..Tetapi perlu ingat,biarlah bertudung itu melepasi paras dada anda..kerana,ini telah ditegaskan dalam

SURAH AN-NUR AYAT 31 YG MEMBAWA MAKSUD...

"........ Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung hingga ke dada...."

    Lihat bertapa ALLAH sgt syg kan kita shbat,tetapi kita tdk menuruti perintahNYA..kita rasakan dgn pkai tdung besar tu ketinggalan dlm fesyen..tapi,percayalah,bila kita pkai tdung melepasi dada,kita akn merasakan satu perasaan yg selamat dr pndgn org rmai..:) bila bertudung pula,elakkan bersanggul tinggi.. bertudunglah ikut syariat y telah digariskan..jika tdk,kita sma shja seperti tdk bertudung..:) :) :)

Cara pemakaian yg sebenar menurut islam...

Pakaian:>>>>

tidak ketat
tidak nipis
bukan pakaian untuk mencari kemasyhuran
pakaian yg tidak menyerupai lelaki

tudung:>>>>>

labuh hingga ke bawah dada
tidak jarang
tidak bersanggul tinggi
tidak memakai warna yg boleh menarik perhatian lelaki(digalakkan memakai wne hitam)

Semoga kita sama2 boleh istiqamah dalam menjaga aurat kita ye hawa,kerana ia mahkota kita..jika kita mempamerkan mahkota bernilai ini sesuka hati,dikhuatiri ada yg menghancurkannya..jga la ia,..jga dan jga.:) :) :) :)


No comments:

Post a Comment