Thursday, October 4, 2012

SIBUK? APA MAKNANYA...

Bissmillahirrahmanirrahimm..

Assalamualaikum w.b.t..

" Berbahagialah kamu, bila ALLAH memilih kita untuk SIBUK dalam urusanNYA,kita berusaha melawan nafsu lain dalam menyibukkan diri untuk terus mendekatiNYA. tersenyum bilamana org lain sibuk mengejar dunia,tetapi kita sibuk mengejar akhirat.. kita tidak rugi,malah tersangat beruntung..ALLAHU RABBI.. semoga kita sentiasa menjadi PILIHAN" ...

( Asmalini Ashri,2012)

Dalam kesibukkan melayan perasaan, hati tiba-tiba terdetik " Mashaallah! apa yang telah aku fikirkan ni.. belum tiba saatnya" .. kalian pasti pernah merasainya kan? :) hati2 dengan penyakin hati ni, sibuk melayan perasaan dlm mengingati ALLAH its ok .. sibuk kearah benda yang memberi kesedaran pada hati n diri tidak ada salahnya..:) baiklah, Sibukkah sekarang? sibuk tu apa ye..?

" keje banyak, xtau nak buat yg mana satu..esk da nak kena submit..alahaiiii"
" eh, aku sibuk skg.. tgh meeting..call sejam nati ok"
" maaf saya sibuk"

Statement diatas sering kali kita dengari kan? mmg lumrah manusia untuk sentiasa "sibuk" .. tetapi sibuk yang macam mana kita nak ,,biar dgn kesibukkan itu kita mampu menjadi seseorang yang dipandang ALLAH? sedikit perkongsian, insyaallah hrp kita mampu jdkan pengajaran..:)

1) Sibuk kearah menegakkan islam

tidak salah kita nak meeting, :) nak menegakkan islam perbincangan perlu dilaksanakan bersama2 dgn ahli jemaah yg lain, tetapi perlu ditegaskan.. lihat waktu, andai tibanya wktu solat, xsalah kan kalau kita solat berjemaah bersama2..:) dan sebagai leader/amir yg conduct perbincangan tu, boleh la selit2kan unsur tazkirah atau peringatan sesama kita.. supaya kita sdr tgjwb kita sbgai seorang khalifah..:)

2) Sibuk mencari nafkah yang halal

titikan peluh yg membasahi tubuh badan anda bakal menjadi saksi kerja keras anda kelak.. :) andai waktu yg anda habiskan itu digunakan untk mencari nfkah yg halal,insyaallah ganjarannya berlipat kali ganda..:) bagi ibu bapa yg mencari nafkah, carilah nafkah yg halal, kerana wang yg digunakan atau sumber yg digunakan untk membuat perbelanjaan hdup adlh slh stu benda yg penting dlm pembesaran anak2 anda.. andai wangnya halal insyaallah,perkembangan atau tumbesaran anak2 juga akan baik,..jika tidak, sebaliknya:) berhati2 dengan sumber rzki yg anda cri..

3) Sibuk mengejar cinta ALLAH

Alhamdulillah, sy sgt tertarik dengan kata2 ini..

" izinkan aku meraih cintaMU dalam perjalanan hidupku ini, aku tidak kisah waktuku dihabiskan dlm mengabdikan diri kepadaMU, kerana aku tahu tiada yg terindah selain cintaMU"

nak rebut cinta ALLAH bukan hanya setakat berdoa je , perlu disertakan dgn niat dan juga perbuatan.. :) xpe, biar org nampak kita sibuk,...  lebih elok "sibuk" Kat ALLAH kn? sebenanya sibuk dgn ALLAH ni boleh mengelakkan diri kita terjerumus dlm faktor2 negatif,sosial dan sebagainya.. :) contoh : kalau kita da set after isyak nak mengaji quran, maksudnya waktu itu kita sedang focus untuk mendekati ALLAH...berbanding dengan org lain yg after isyak nak buat date kat cafe atau kat mane2 .. sape lg rugi? boleh nmpkkan? :)

4) Sibuk menuntut ilmu

Yang ni ramai yg buat..:) alhamdulillah.. hampir separuh juta rakyat Malaysia khususnya y berjaya masuk ke IPTA/IPTS.. ini menunjukkan betapa malaysia mempunyai rakyat yg berdaya saing serta bijak menggunakan peluang..:) belajar tanpa niat ibarat menabur janji kosong yg tiada makna.. niat tu penting, kerana ia memandu kita bertemu dgn ALLAH.. andai niat kita lillahi taala, insyaALLAH, segala urusan akan berjalan dgn lncr, sebolehnya diwaktu yg diizinkan ALLAH ini untk menuntut ilmu kita gunakanlah dgn sebaik mungkin. yg mana kita rase boleh hold dulu, kita fikirkan kemudian.. :)

5) Sibuk memperbaiki diri 

selalu kita lupa untuk muhasabah diri kita kan.. balik kelas je,letih dan tido...bangun2 je buat asgmnt dan tgk citer..,then...habis semua tu smbung tido balik.. emm, mane mase untuk diri kita? yes,diri kita pun perlu ditarbiyyah oleh kita sendiri jugak..kalau kita tak mampu mentarbiyyah diri kita mana mungkin mampu mentarbiyyah yg lain right? :) lihat pada diri.. checklist apa yg nak di ubah.. contoh kalau dulu kita kuat ketawa,kita kurgkan.. kalau dulu kuat berbelanja,kita kurangkan..kalau dulu pkai bju ketat,kita longgarkan..n etc..^^ bukan waktu down je anda nak muhasabah diri ye, tapi tiap detik n saat.. ingt, apa yg kita lakukan tadi n sepanjang kita berjalan.. lihat org disekeliling kita..dan cuba belajar untk menjadi seseorang yg mampu memberi nasihat srta teguran dan kita juga boleh menerima tguran..:) jgn sibuk nak mengkritik,sedangkan benda itu kita buat.. mengkritik dan menegur berlainan caranya ye.. mengkritik mgkn mbuatkan seseorang mdh terasa,tetapi kalau menegur insyaallah mudah untk meresap ke dalam jiwa.. tiada slh kedua2 cara tadi,tetapi harus ingt,bijaklah menjaga perasaan org lain..:) :)


Cukup disini saja perkongsian.. andai anda ad penambahan boleh tmbh..^^ syukran jazilan .. jazakallahu khairan kathiran..:) :) be a good muslim  :) ALLAH syg..<3

2 comments:

  1. btl lin .. ^^ syukur kalau sibukkn diri dengan kerja2 yg ALLAH redha

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kak..untuk perkongsian bersama..buat peringtan pda dri dyah nie..syukran kak lin..:)

    ReplyDelete