Sunday, October 7, 2012

Daripada mana datangnya sebuah cerita?

Bissmillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum W.B.T..

Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menulis sesuatu di laman blog saya ni..:) harap apa yg cuba saya sampaikan memberi serba sedikit ilmunya buat saya dan para pembaca yg dirahmati ALLAH.. Insyaallah..:)

Semasa dalam perjalanan nak p pergi ke kelas, sorang kawan saya datang dekat ngn  saya dan tanya.. " eh lin, awak ada dengar tak berita kat upsi ni yg sal isu budak perempuan kena rompak" .. saya cakap, ye saya ada dengar..tapi cerita tu sangat mengelirukan otak dan fikiran saya..macam2 kesimpulan sy dengar dan ianya sangat berbeza setiap jalan cerita yg diceritakan.. emm, maka saya terfikir, ini isu yg sngt tergempar berlaku atau lebih dekenali sebagai ISU SEMASA.. actly, banyak sekarang kalau bukak paper isu2 semasa yg berlaku.. cntohnya mgnai bajet 2013, pembuangan bayi ( sudah normal), isu politik dan sebagainya.. Jadi, saya tertanya2 kenapa "ISU-ISU SEMASA" ini wujud? ? ? baiklah, dari sudut pandangan saya.. kemungkinan yg kecil ianya wujud disebabkan 3 faktor utama iaitu :

1) SI PELAKU
2) KES/ATAU KEJADIAN YG BERLAKU
3) MEREKA YANG MENYEBARKAN ISU-ISU INI

Secara kesuluruhan yg dapat saya simpul mengenai faktor diatas ialah.. andai tiada si pelaku yang mewujudkan kes atau kejadian itu mungkin tiada isu2 semasa dalam negara kita ini dan andai tiada yg menyebarkan serta memperbesarkan sesuatu isu itu, mungkin isu2 ini tdk akan dipandang.. Tidak kira lah hatta ianya isu berkaitan kes rompak,kes bunuh,kes ragut,politik dan sebagainya.. punca yg utama wujudnya isu semasa bg pndgn sy ialah adanya si pelaku dalam watak ini..:)

Kalau kita lihat isu2 negatif yg berlaku sejak akhir2 ini.. sebab utama mengapa berlakunya isu sebegini ialah kerana masyarakat sekarang kurang pengetahuan agama serta aqidah tidak kukuh. Andai aqidah serta kefahaman tentang agama kita kuat nescaya isu2 negatif dapat dielakkan.. Subhanaallah, Kan bahagia dunia andai semua manusia memahami.. :) :) jangan kerana diri kita jahil, maka negara menjadi terkenal dek kerana ranking jenayah paling tinggi dicatat.. maluuuuu..!

Sedarlah wahai sahabat2 sekalian, mungkin kita dikelompok yg kecil sekarang dan tdk dipandang, namun jgn disebabka kita, peratus kes jenayah negara kita naik,.. :) berubah daripada sekarang dan saling mengingati antara kita.. waallahua'lam..:)

No comments:

Post a Comment